Ghostface speelbaar in fighting game Mortal Kombat 1
Lekker bloederig...
Nog geen account? Registreer hier
De rechtszaak tussen Apple en Epic Games gaat nog altijd door. Het probleem is als volgt: Apple heeft geen geld verdiend aan Fortnite, terwijl Fortnite wel te spelen en downloaden was via de Apple Store. Apple sleept daarom Fortnite voor de rechter. Epic zegt op haar beurt dat het bedrijf volgens een eigen strategie werkt, waarbij juist veel verlies komt kijken. Nu dient zich een interessant nieuw hoofdstuk in deze rechtszaak aan, waaruit blijkt dat niet IOS en de PC, maar consoles de grote inkomstenbron zijn van Fortnite.
Epic Games heeft aan Fortnite via IOS een behoorlijke smak centen verdiend. 700 miljoen dollar om precies te zijn. Dat bedrag werd gepakt in de twee jaar voordat Apple uiteindelijk besloot om de stekker uit de game op iPhone en iPad te trekken. Het is dus niet geheel onlogisch om te denken dat juist de PC en de smartphone de grote cashcow is voor Fortnite. Niets blijkt echter minder waar te zijn. De PS4 is juist de grote winnaar. 46,8% van de inkomsten vanaf maart 2018 tot en met july 2020 van Fortnite komen van die console af. Op de tweede plaats vinden we de Xbox One met 27,5% en pas op plek vijf IOS met 7% van de inkomsten.
Epic baas Tim Sweeney heeft al eerder gezegd dat ook de player base van Fortnite niet echt van IOS af komt. Slechts 10% van alle Fortnite gamers speelt de game via een Apple device, wat ook de verschillen in inkomsten vanuit Fortnite verklaard. Fortnite is uiteraard ook een miljarden dollar industrie. Zo leverde Fortnite alleen al op zichzelf (tot august 2019) voor Epic 1,8 biljoen dollar op (dat is dus 1.800.000.000 voor alleen Fortnite). Dit getal is uiteraard in de tussentijd alleen maar hoger geworden. Wat dit nieuws uiteraard concreet betekend, is dat Fortnite en Epic Apple helemaal niet nodig hebben. Wat uiteraard niet betekent dat Apple zijn gram niet mag halen, maar het geeft wel context aan de vraag hoe groot Fortnite nu écht is op IOS.