Het videogame-jaar 2024 in cijfers (deel 1)
3.3 miljard gamers op deze aardbol
Nog geen account? Registreer hier
Soms is de !@#$% best om te lachen. Een PR-flater, mits niet gevolgd door te veel schade, kan hilarisch zijn. Een blooper of een milde uitglijder van een uitgever ook. Maar soms zitten er fuck ups bij van een dermate epische proportie, dat het lachen je snel vergaat. In ieder geval bij Boris en JJ als het gaat om Warcraft 3: Reforged. Een game waar met name Boris erg naar uitkeek. Want hoe is Blizzard er in hemelsnaam in geslaagd om het origineel, wat gewoon een bewezen ijzersterke game, te remasteren naar de slechts beoordeelde game ooit op Metacritic. Doe dat maar eens na…
Het is dat het zo pijnlijk is, anders kun je spreken van niets meer en niets minder dan een wereldprestatie. Logisch dat Boris en JJ er in deze editie van !@#$% diep op ingaan. Want niet alleen is de game slechter geworden dan het origineel uit 2002, er missen gewoon complete componenten en het spel zit ook nog eens vol bugs en glitches. En dan de custom mode. Alles wat de gamer zelf maakt, is meteen van Blizzard. Ook de communicatie rond het echec is dramatisch. En dan weet je hoe laat het is bij de twee zure pruimen. Dan ga je met de kop op het hakblok.
Daarnaast is het de tijd van de kwartaal- en jaarverslagen. Sony, Microsoft, Nintendo en Electronic Arts kwamen met hun resultaten. En die vielen niet altijd mee. Duidelijk is in ieder geval dat gamers klaar zijn met de huidige consoles. Men wil iets nieuws. Boris en JJ kijken naar de cijfers en proberen uit te vinden wat de eventuele oorzaak van de daling in inkomsten kan zijn en welk sentiment zorgt voor de dalende aandelenkoersen. Tot slot doen we ook nog wat met Google Stadia. Want ja, dat bestaat nog steeds.