Launch Trailer voor Senua’s Saga: Hellblade II
There she is...
Nog geen account? Registreer hier
De tijd heelt alle wonden. Dat moet de Amerikaanse developer Highwire Games hebben gedacht toen ze deze week aankondigden dat het nogal omstreden Six Days in Fallujah alsnog in ontwikkeling gaat. Alsnog, want het is bijna twaalf jaar na de eerste aankondiging. De fps werd in 2009 aangekondigd, maar publisher Konami ging chicken en dumpte de game. Voor en en voor veel gamers was Six Days in Fallujah te realistisch en deed het verslag van een veldslag in Irak die nu niet bepaald netjes was verlopen vanuit Amerikaanse kant.
Six Days in Fallujah draait om de Tweede Slag om Fallujah. Die vond plaats in 2004 toen Al Qaida de stoffige stad innam. Het spel ging de battle realistisch weergeven wat zou betekenen dat je bulldozers of bommen ging gebruiken om huizen waar zich mogelijk Al Qaida strijders bevonden (maar mogelijk ook burgers) te slopen. In de maanden na de slag kwam deze aanpak in het nieuws en bleken honderden onschuldige burgers te zijn gestorven. Vonden ze in de rest van de wereld niet echt tof. Waarom dat gedrag ‘verheerlijken’ door er een videogame op te baseren? Konami zag de storm van kritiek en trok de digitale keutel vrij snel in. De game was gekilled.
Nu, niet helemaal dus. Highwire Games zegt de afgelopen drie jaar keihard aan de game te hebben gewerkt en daarbij ‘unieke technologieën en game mechanics‘ te hebben toegepast. Met als resultaat dat Six Days in Fallujah de ‘meest authentieke militaire shooter’ ooit moet gaan worden. Of dit lukt weten we niet. Highwire Games heeft er echter geen gras over laten groeien en groot aantal ex-Bungie-werknemers, die aan de originele Halo- en Destiny-spellen hebben gewerkt, in dienst genomen. Wanneer de shooter gaat uitkomen, is niet bekend.