Blizzard komt met World of Warcraft: Mists of Pandaria Classic
Pandaria awaits!
Nog geen account? Registreer hier
Dat het voor game-ontwikkelaars keer op keer een uitdaging is de game er perfect uit te laten zien, dat weten we al even. Het water dat in een game voorkomt lijkt zo vanzelfsprekend, maar het is een behoorlijke klus om dit natuuraspect goed te verwerken in een videogame. De water-physics van Battlefield 4 waren het moeilijkst te realiseren volgens DICE, maar toch mag het resultaat er zeker wezen.
Als je buiten langs de sloot loopt, let je eigenlijk niet zo op de details van het water, terwijl er toch daadwerkelijk heel veel detail in zit. Hier liep ook DICE tegenaan tijdens de ontwikkeling van Battlefield 4, want uiteindelijk had het meer voeten in de aarde dan aanvankelijk gedacht. De Battlefield-serie probeert sinds het begin al enorme realistische gevechten neer te zetten. In Battlefield 1942, die verscheen in 2002, werd hier al een begin mee gemaakt. Als je door de map reed in je Sherman-tank en er kwam een Duitse Tiger-tank om de hoek, dan moest je behoorlijk creatief zijn om de Tiger van achteren neer te kunnen schieten, want dat is zijn zwakke plek. Deze instelling van DICE komt altijd naar voren in de Battlefield-serie en naarmate de tijd vordert, gaan er steeds meer details meespelen. Het water in de game was dan ook zeer moeilijk te maken. In eerste instantie was het de bedoeling met een klein intern team de wateren in de map te realiseren. Uiteindelijk groeide het team, werden er experts ingehuurd en werden er miljoenen besteed om het water realistisch te maken. Dat wordt dus als een stel kleine kinderen in een zwembad rond spetteren.
Voor een niet ervaren speler zal het niet al te erg uitmaken hoe het water er precies uitziet of aanvoelt in de game. Een ervaren speler kan er zeker z’n voordeel uithalen, aangezien je met de golven mee kan bewegen. Er is dus erg veel tijd en energie in gestoken om de beleving in het water goed over te brengen op de gamer. Hoe het water er uit ziet, kan naar mijn mening een spel maken of breken. Wanneer het goed is, zijn het net dat soort kleine details die je doen zeggen : “Dit is de game van het jaar”.
Of de details van het water daadwerkelijk echt zo goed zijn als dat DICE ons hier wijs probeert te maken is maar de vraag. We kunnen het meemaken vanaf 1 november op de PlayStation 3, de Xbox 360 en natuurlijk de PC. Voor de ultieme next-gen ervaring moeten we voor de Xbox One nog even wachten tot deze in Nederland uit komt. Met de PlayStation 4-versie kunnen we eerder aan de slag, namelijk wanneer de console verschijnt op 29 november.