Blizzard komt met World of Warcraft: Mists of Pandaria Classic
Pandaria awaits!
Nog geen account? Registreer hier
Volition, tegenwoordig voluit bekend onder de naam Deep Silver Volition, kwam ruim een maand geleden met Saints Row IV. De studio is echter niet alleen bekend van die franchise, maar heeft ook drie Red Faction-games in de catalogus staan, met als laatste wapenfeit Red Faction: Armageddon. Hoewel die franchise eigenlijk nergens onvoldoendes scoorde, werd het nooit het succes dat men ooit voor ogen had met de serie. Om die reden heeft THQ de franchise de nek omgedraaid, ware het niet dat enkele maanden later de uitgever zelf van het hoofd werd beroofd. Op dit moment liggen de rechten van de serie in handen van Nordic Games, die naar verluid praten met enkele studio’s om de slecht verkopende serie wat nieuw leven in te blazen. Volgens de voormalige makers van de serie is er echter maar één studio geschikt voor deze ‘job’, want Volition wil dat DICE aan de slag gaat met de Red Faction-franchise.
De gamers die bekend zijn met de serie hoeven hier echter niet raar van staan op te kijken. Het handelsmerk van de Red Faction-serie was namelijk altijd dat werkelijk alles kapot kon en wanneer je dat nu verteld wordt, denk je waarschijnlijk meteen aan Battlefield. Met het debuut van de Frostbite Engine in Battlefield: Bad Company was het mogelijk om enkele muren kapot te schieten, terwijl we over een maand in het vierde deel van de serie hele flatgebouwen naar beneden kunnen laten storten. Dit is één van de redenen waarom de senior producer bij Volition, Jim Boone, denkt dat DICE uitermate geschikt is om aan de slag te gaan met de Red Faction-franchise. “Het feit dat DICE al erg veel ervaring heeft en weet wat het is om verwoestingen goed in beeld te brengen, maakt de studio uiterst geschikt voor deze serie”, aldus Jim Boone. “Ik denk dat je per definitie iemand moet zijn die verstand heeft van verwoestingen, dus als ik het voor het zeggen had, was het DICE geworden. ”
Boone vindt echter wel dat de GeoMod-engine van Red Faction accurater is wat het kapot schieten van gebouwen betreft, maar moet toegeven dat DICE met de Battlefield-serie beter aan het ‘complete plaatje’ heeft gedacht. ” In Red Faction kon alles kapot, terwijl het in Battlefield: Bad Company nog zo was dat je alleen maar muren kapot kon maken.” Volgens de senior producer heeft DICE niet zo stil gestaan bij de wiskunde van een gebouw kapot maken, omdat de rest van de game er ook nog goed uit moest zien. De Battlefield: Bad Company-delen werden vooral geroemd om het debuut van de Frostbite Engine, maar ook vanwege de humoristische personages die de games bevatten.
Dat DICE aan de slag gaat met een nieuwe Red Faction lijkt overigens een utopie. Als Nordic Games, het bedrijf waar de rechten nu liggen, al interesse toont in de Battlefield-ontwikkelaar, moet het wel met een erg goed plan komen wil DICE overstag gaan. De studio is naast Battlefield 4 namelijk ook bezig met een nieuwe Mirror’s Edge en een reboot van de Star Wars: Battlefront-franchise. Battlefield 4 verschijnt op 29 oktober voor de PlayStation 3, Xbox 360 en de PC. De PlayStation 4-versie komt te verschijnen op 29 november, terwijl de Xbox One-versie van de game pas volgend jaar verschijnt.