Blizzard komt met World of Warcraft: Mists of Pandaria Classic
Pandaria awaits!
Nog geen account? Registreer hier
Vorige week werd bekendgemaakt dat Vivendi 6,6 procent van de aandelen van Ubisoft had aangeschaft, voor een bedrag van 140,3 miljoen euro. Mede door de agressieve reputatie van Vivendi had dit een effect op het personeel, dat bang werd voor een overname, waardoor hun toekomst onzeker zou worden. Yves Guillemot, CEO van Ubisoft, erkent dit gevaar in een brief die gisteren is verstuurd naar de werknemers en noemt Vivendi onwelkom, maar Vivendi heeft vandaag zijn spierballen laten zien.
Vivendi is een zeer grote speler binnen de Franse media en heeft een grote portefeuille aan bedrijven. De aandelen in Ubisoft en Gameloft zijn verhoogt tot respectievelijk 10.4 en 10.2 procent en in totaal is hiermee 438 miljoen euro gemoeid. Deze vrijwel verdubbeling van het aantal aandelen in deze twee bedrijven kan het gevolg zijn van de stijging in waarde van deze ondernemingen, nadat afgelopen week de eerste aandelen werden aangeschaft. Met andere woorden, Vivendi voelt een positieve houding van investeerd
De aanschaf van de aandelen door Vivendi is ook bij het personeel van Ubisoft niet onopgemerkt gebleven. “We zullen vechten om onze onafhankelijkheid te behouden”, aldus een strijdvaardige Guillemot. Ook zegt hij dat die onafhankelijkheid de innovatie en risico’s mogelijk hebben gemaakt, die Ubisoft tot een leider hebben gemaakt in de huidige markt. Het grootste risico van een overname noemt Guillemot dat Ubisoft dan “wordt gemanaged door mensen die niet onze expertise hebben en wat er nodig is om succesvol te zijn in deze industrie.”
In een verklaring van Vivendi wordt aangegeven dat het “onderdeel is van een strategische visie op de operationele convergentie tussen Vivendi’s content en platformen aan de ene kant en de producties van Ubisoft en Gameloft aan de andere kant.” De aankoop van aandelen door Vivendi kan het begin zijn van een verplaatsing in de markt. Een interessante ontwikkeling om in de gaten te blijven houden.
Bron: Gamesindustry.biz – Bloomberg