PlayStation in onderhandeling om FromSoftware over te nemen
Een goede move?
Nog geen account? Registreer hier
De nieuwe Tomb Raider komt niet naar de Wii om zo een slechte port te voorkomen, volgens creative director Noah Hughs. In een interview met True Gaming legt hij het verder uit.
“Ik ben altijd een fan geweest van Nintendo-systemen, alleen al omdat zij geweldig innoveren met de besturings-interface. Vanuit een game-design perspectief is het geweldig leuk om met nieuwe interfaces bezig te gaan. Met dat als uitgangspunt vinden wij het ook belangrijk dat we een game ervaring vakkundig verweven met die interface als we daarvoor gaan ontwikkelen.”
“Alle drie de versies op de gekozen platformen Xbox 360, PlayStation 3 en PC brengen min of meer een identieke ervaring van de game. Op deze wijze zijn ze ook meteen geoptimaliseerd voor het specifieke platform, terwijl de Wii U voor een optimale ervaring een echte unieke draai vraagt. Als gamer vind ik dat fantastisch, maar als ontwikkelaar is dat niet iets wat je maar op halve kracht wil doen. Of je gaat er helemaal voor of je doet het niet.”
Duidelijk moge zijn dat Crystal Dynamics voor het laatste heeft gekozen. “Tsja,” zullen sommige eigenaren van een Wii U denken “had mij liever een identieke port gegeven van deze game, dan helemaal niets.” En geef ze eens ongelijk.
Vaak redeneren ontwikkelaars in hun communicatie met de buitenwereld alles vanuit een perspectief van ‘de liefde voor games’ en ‘de toewijding tot de fans’. Men mag zeker wel aannemen dat ontwikkelaars zelf ook fervente gamers zijn, maar zij weten ook dat dit soort retoriek goed aanslaat bij de bezielde achterban. Tegelijkertijd werken zij ook met een zakelijke realiteit, een realiteit van geld. Het is een zijde die soms wat wordt weggemoffeld in interviews omdat je met bedrijfsmatige praat nu eenmaal weinig punten scoort naar buitenstaanders toe.
Toch mag je je afvragen in hoeverre de afkeer van ‘een port op halve kracht’ de ontwikkelaars had verhinderd als ze hadden berekend dat daar een dikke zak geld tegenover had gestaan. Het is zorgelijk dat grote multiplatform titels als Far Cry 3, Crysis 3 en nu bijvoorbeeld Tomb Raider de Wii U links laten liggen. Juist in deze tijd is er een mogelijkheid voor Nintendo te scoren met grote multi-platform titels, want dat zal sowieso moeilijker zijn zodra de next-gen consoles op de markt verschijnen. Wat is er aan de hand?
Begin jij ook een rode draad te ontwaren in het verhaal van de Wii U, of vind je de schrijver van dit artikel te cynisch in zijn uitleg van de beslissing van Crystal Dynamics? Deel met ons je hoop en je vrees voor Tomb Raider en de Nintendo Wii U.