Blizzard komt met World of Warcraft: Mists of Pandaria Classic
Pandaria awaits!
Nog geen account? Registreer hier
Tomb Raider controverse is ontstaan door gelimiteerde informatie volgens de lead writer van de game, Rhianna Pratchett. De scène waarin Lara Croft aan een poging tot verkrachting moet ontkomen heeft volgens de schrijfster voor niets tot zoveel ophef geleid.
Pratchett vertelt in een interview met CVG dat zij nog niet bekend was gemaakt als schrijfster voor Tomb Raider toen de controverse rondom de scène ontstond. Ze kon er daarom destijds geen uitleg over geven of de “bullshit headlines” weerleggen.
“Ik kon niet zeggen ‘eigenlijk is dit wat we met deze scène willen laten zien’. Ik kan begrijpen waarom een controverse ontstond. Er was gelimiteerde informatie bekend en er zijn uitspraken gedaan die niet volledig juist zijn.”
Volgens Pratchett is er geen vergelijking te maken tussen Lara en Jennifer Hills (I Spit on Your Grave) of Lisbeth Salander (The Girl with the Dragon Tattoo). “De scène gebeurt gewoon. Ze moet ermee om zien te gaan maar het personage verandert er niet door. Ik wil niet doen alsof het niets is maar als je de game als geheel bekijkt dan heeft ze daarvoor al zoveel doorgemaakt en er zullen ook nog een heleboel hindernissen volgen.”
Pratchett denkt en hoopt dat niet alle spelers Lara alleen “willen beschermen”. Hiermee reageert de schrijfster op een uitspraak van Ron Rosenberg in een interview met Kotaku. Rosenberg beweerde destijds dat spelers zich niet zullen identificeren met Lara maar dat ze haar willen beschermen. Niet iedereen bleek even enthousiast over de uitspraak van Rosenberg, vreemd…
Gelukkig heeft Pratchett er wel vertrouwen in dat we kunnen meeleven met de heldin die ze voor deze game tot leven heeft gewekt. “Ik wil niet beweren dat elke speler dezelfde relatie heeft tot zijn personage. Ik denk dat de scène meer kracht heeft voor spelers die het gevoel hebben dat ze zelf het personage zijn, omdat het dan onaangenaam is. Het moet ook onaangenaam zijn.”
De controverse laat volgens Pratchett zien dat video games niet door iedereen als een volwassen medium wordt gezien. “Het laat zien dat mensen niet genoeg weten over video games om te zeggen ‘dit is niet wat er bedoeld wordt’. Mensen denken alleen maar ‘video games zijn voor kinderen en dit is verkrachting en ARRRR!’ Er is gewoon te weinig kennis om de bullshit headlines te weerleggen.”
Tomb Raider verschijnt in maart voor de PC, PS3 en Xbox 360.