PlayStation in onderhandeling om FromSoftware over te nemen
Een goede move?
Nog geen account? Registreer hier
De kans dat er nog een Pillars of Eternity III komt lijkt klein te zijn. Dit valt op te maken uit een blogpost geschreven door Josh Sawyer, director van de afgelopen twee Pillars of Eternity games. Sawyer schrijft dat Pillars of Eternity II: Deadfire zodanig slecht heeft verkocht dat hij absoluut niet met zekerheid kan bevestigen dat er nog een deel komt.
Sinds een aantal jaren lijkt het CRPG-genre een comeback te maken. Via Kickstarter lieten gamers weten dat ze absoluut nog op games in het genre zaten te wachten. De eerste Pillars of Eternity haalde bijna 4 miljoen dollar op bij het platform. De game, ontwikkeld door Obsidian Entertainment, was een kritisch en commercieel succes.
Pillars of Eternity 2: Deadfire is het vervolg op de eerste game. Dit keer werd de game niet via Kickstarter maar via Fig gefinancierd. Bij Fig is er ook de optie om in het project te investeren met als doel daar een financiële return on investment uit te halen. De game haalde nog meer geld op dan het eerste deel: 4,54 miljoen dollar. Bovendien konden mensen nog de ontwikkeling van de game financieel steunen via Obsidian’s eigen website. Duidelijk is niet hoeveel geld via die weg is opgehaald. Helaas was Deadfire, ondanks nagenoeg even goede review-cijfers als het eerste deel, geen commercieel succes.
In de blog post schrijft Sawyer hier het volgende over:
It is difficult to know exactly why a sequel sells worse than its predecessor if both games review relatively well. Is it because the first game satisfied the existing need and the audience just wasn’t interested in the second? Is it because awareness was lower for the sequel? Is it because despite the strong reviews and the strong sales for the first game, people didn’t “really” like it? Maybe it’s a combination of all of these things.
Sawyer heeft eigenlijk geen idee waarom Deadfire zo slecht heeft verkocht, en ergens had hij liever gehad dat Deadfire juist ook kritisch slecht ontvangen was. Dan had hij in ieder geval geweten waarom de game slecht verkocht. Nu gist hij in het donker, en weet hij dus ook niet wat hij bij een eventueel vervolg beter zou kunnen doen om er voor te zorgen dat dat vervolg wel goed zou verkopen.
Het is moeilijk om erachter te komen hoeveel slechter Deadfire echt heeft verkocht ten opzichte van het eerste deel. Als we dan toch moeten gissen: Vorig jaar was er een lek bij Steam, waarbij verkoopcijfers achterhaald konden worden van veel games. Hieruit bleek dat, op dat moment, het eerste deel 1,275,530 keer was verkocht. Deadfire was volgens de lijst op dat moment nog maar 203,867 keer verkocht. Nu is het natuurlijk wel zo dat het eerste deel toen al 3 jaar uit was en Deadfire nog maar een paar maanden. Uit Sawyer’s blogpost valt echter op te maken dat Deadfire sindsdien niet de kloof heeft kunnen overbruggen.
Een Fig-investeerder plaatste eind 2018 een tweet waarin hij zijn onvrede uitte over de verkoopcijfers van Deadfire. Hij had $1000 in het project gestopt en nog bij lange na niet zijn investering terug verdient.
…the "breakeven" for investors was about 580,000 sales at $50. This tells us they sold about 110,000.
RPGs of this sort do have long tails, but at this juncture there is no way investors are recouping the investment.
— Dylan Holmes (@Aerothorn) November 7, 2018
Bovendien moet gezegd worden dat het eerste deel ook al geport is naar consoles. Deadfire moet nog uitkomen voor consoles. Sawyer heeft in zijn blog het niet gehad over die console ports dus we gaan er vooralsnog van uit dat die nog steeds zullen komen. Mochten deze ports nog wel komen dan zullen Fig-investeerders daar echter niets aan hebben. Zij verdienen namelijk alleen hun investering terug met verkopen op PC.
Overigens valt uit zijn tweet wel een discrepantie in informatie op te maken: Uit zijn berekeningen blijkt dat Deadfire maar 110,000 keer was verkocht (per eind September 2018). Uit de eerder genoemde Steam-lek bleek echter dat 203,867 mensen Deadfire in hun Steam-library hadden. Deze lek kwam begin Juli 2018 naar buiten. Dit verschil valt enigszins te verklaren omdat Fig-backers ook vanaf een bepaald bedrag een Steam key ontvingen. Echter zijn dat enkele tienduizenden backers, niet bijna 100 duizend. De simpelste verklaring is dat de berekening van Fig toch niet zo makkelijk is als Dylan denkt. Ook zijn de Steam cijfers niet 100% betrouwbaar.
Hoewel de Pillars of Eternity serie dus mogelijk niet meer terugkomt, betekent dat niet dat het CRPG-genre niet nog steeds in leven is. De legendarische Baldur’s Gate 2 krijgt bijvoorbeeld na bijna 20 jaar een echte opvolger met Baldur’s Gate 3 (voor PC en Google Stadia), de Divinity serie van de Belgische studio Larian Studios (ook verantwoordelijk voor Baldur’s Gate 3) viert hoogtijdagen en volgend jaar zal ook nog Wasteland 3 uitkomen. Ook het recente Disco Elysium lijkt hoge ogen te gooien.
Uiteindelijk is het niet aan Sawyer om te beslissen of de serie ten dode is opgeschreven. Obsidian is bovendien niet afhankelijk van de Pillars of Eternity serie; het heeft onlangs nog het zeer succesvolle The Outer Worlds uitgebracht en is nu onderdeel van Microsoft. Misschien dat Microsoft nu de partij is die over de toekomst van Pillars of Eternity beslist.