PlayStation in onderhandeling om FromSoftware over te nemen
Een goede move?
Nog geen account? Registreer hier
Het is één van de series die al jarenlang bestaat en toch nog steeds ontzettend populair is: The Elder Scrolls. Negentien jaar geleden begon het avontuur met The Elder Scrolls: Arena. Ondanks dat we al een flinke tijd verder zijn, is er in de basis weinig veranderd aan de serie. In de vorm van een action role-playing game kruip je in de huid van een naar eigen hand gecreëerd personage en verken je de wereld om je heen. Uiteraard is de wereld vol gevaar en moet je allerlei monsters een kopje kleiner maken om jezelf te beschermen. Zoals het een echte RPG betaamt, wordt jouw personage sterker, ga je levels omhoog en kun je zo progressie maken in de game. Nu we negentien jaar na het eerste deel een flinke stap in technologie gemaakt hebben, leek het een goed idee om het concept van The Elder Scrolls in een online speelwereld te gieten. Ontwikkelaar Bethesda komt dan ook, in samenwerking met ZeniMax Online Studios, met The Elder Scrolls Online. Goed nieuws voor fans van de franchise en het is daarnaast dan ook de bedoeling om de MMORPG voor iedereen toegankelijk te maken. The Elder Scrolls Online bevat zo min mogelijk repetitief grinden, waardoor niet alleen onvoorwaardelijke doorzetters met de game aan de gang kunnen.
Waarschijnlijk zal de term ‘grinden’ niet voor iedereen bekend in de oren klinken. Wanneer er gegrind wordt in games, wordt er bedoeld dat er repetitief hetzelfde gedaan wordt om experience points binnen te halen. Bijvoorbeeld urenlang op dezelfde plek monsters verslaan, zodat je met je personage een level omhoog gaat. Diehard MMORPG-spelers zijn dat gewend en ook voor fans van The Elder Scrolls-franchise zal het geen onbekend begrip zijn. Paul Sage, creative director bij ZeniMax Online Studios, laat weten dat The Elder Scrolls Online niet alleen maar uit grinden zal bestaan. Toch blijft het een subjectief begrip, want wat voor de een als grinden ervaren wordt, is voor de ander een bron van vermaak. “Ik weet niet zeker of ik het eens ben met jouw definitie van grinden, want ik heb ontzettend veel plezier beleefd met het zoeken van items in Skyrim”, aldus Sage in antwoord op een fan. De fan in kwestie was van mening dat het laatste deel in de franchise, The Elder Scrolls: Skyrim, teveel uit grinden bestond. Volgens Paul Sage wordt dat een stuk minder in The Elder Scrolls Online, echter moet er niet vergeten worden dat het nu eenmaal een onderdeel is van het spelen van MMORPG’s.
Sage laat ook weten dat we geen exacte kopie van de vorige delen in de franchise moeten verwachten. Omdat het de eerste keer is dat een The Elder Scrolls-wereld gedeeld wordt met andere spelers, zijn er wat aanpassingen gedaan die ervoor moeten zorgen dat daardoor geen ergernissen ontstaan. Zo wordt het onder andere mogelijk om door elkaar heen te lopen. Natuurlijk is dat iets dat het realisme niet ten goede komt, toch is het voor de speelervaring beter. Het wordt op die manier niet mogelijk om opzettelijk anderen te hinderen. Daarnaast is er hard gewerkt om het gevechtssysteem zo soepel mogelijk te maken. Veel wilde Sage daar nog niet over kwijt, behalve dat het mogelijk wordt om makkelijker te bepalen welke vijand je wilt aanvallen.
We moeten nog een aardige tijd wachten, want The Elder Scrolls Online staat gepland voor de lente van 2014. De game krijgt een release op PC, Mac OS X, PlayStation 4 en Xbox One. Hopelijk gaat The Elder Scrolls Online alles bevatten wat de vorige delen in de franchise zo populair maakten en staat ons een geweldige MMORPG te wachten.