PlayStation in onderhandeling om FromSoftware over te nemen
Een goede move?
Nog geen account? Registreer hier
Starbreeze Studios is de laatste jaren flink aan het uitbreiden. De studio uit Stockholm begon zo’n vijftien jaar geleden en heeft gewerkt aan games als The Darkness en aan de The Chronicles of Riddick-serie. Twee jaar geleden kochten ze Overkill Software, de ontwikkelaars van de PayDay-games. Vandaag maken ze bekend dat ze ontwikkelaar Geminose hebben overgenomen.
Sinds de overname van Overkill Software zijn ze bezig geweest met de reboot van de Syndicate-franchise, PayDay 2 en het unieke Brothers: A Tale of Two Sons. Ook sloot de studio recent een deal met Skybound, die verantwoordelijk is voor de stripboeken van The Walking Dead. Buiten Brothers: A Tale of Two Sons bestaat het portfolio van de studio tot nu toe voornamelijk uit shooters. Daar komt binnenkort verandering in: Starbreeze Studios heeft ontwikkelaar Geminose gekocht. Geminose is een ontwikkelaar die werkt aan een nieuwe IP die vergelijkbaar is met de zogeheten toys-to-life games Skylanders en Disney Infinity.
De overname is niet heel gek, gezien Starbreeze Studios enkele jaren geleden besloot om niet langer meer werk in opdracht aan te nemen. Sindsdien zijn ze bezig geweest met het opbouwen van een portfolio van eigen IP’s. Geminose werkt op dit moment aan een nieuwe IP die gericht is op kinderen tussen de vijf en twaalf jaar en daar ziet Starbreeze wel brood in. Volgens Bo Andersson, de CEO van Starbreeze Studios, is de deal voornamelijk gesloten vanwege de potentie van de nieuwe IP van Geminose. Andersson legt verder uit dat de studio’s die door Starbreeze worden overgenomen, nooit lastiggevallen zullen worden met gezever over intellectuele eigendommen met betrekking tot hun games. Starbreeze laat de studios aan hun eigen games werken en legt ze ook geen zinloze deadlines op.
Volgens Andersson is deze manier van werken, waarbij een overkoepelende studio de teams van kleinere ontwikkelaars steunt, een bedreiging voor grote bedrijven. “De grote, oude uitgevers zullen geen kans krijgen. Ze worden nerveus. We weten precies wat hun zwaktes zijn”, aldus de zelfverzekerde CEO van Starbreeze Studios.