PlayStation in onderhandeling om FromSoftware over te nemen
Een goede move?
Nog geen account? Registreer hier
Op de afgelopen E3 maakte de nieuwe game van Crytek een verpletterende indruk met grootschalige, bloederige gevechten en prachtige graphics. Over de gameplay bleven velen echter sceptisch. De Ryse: Son of Rome E3 demo was te vereenvoudigd volgens ontwikkelaar Crytek en de uiteindelijke versie wordt uitdagender.
In de betreffende demo zien we hoofdpersoon Marius Titus huishouden door middel van ogenschijnlijk simpele aanvallen en quick time-events. Met name de implementatie van quick time-events bezorgde menig gamer al rillingen. De angst bestond namelijk dat ontwikkelaar Crytek het zich er makkelijk vanaf maakte door in te leveren op gameplay en zich meer zou richten op het visueel brute spektakel.
Crytek producer Michael Read probeert de twijfels weg te nemen en beweert dat de uiteindelijke game meerdere moeilijkheidsgraden bevat, variĆ«rend van een easy mode tot een nightmare mode, maar daarover staat nog geen besluit vast, geeft hij te kennen. De game is nog niet voltooid en in het productieproces gaan er zeker nog de nodige veranderingen plaatsvinden. “Wat gaat veranderen is de mate van schade die vijanden jou toebrengen en hoe nauwkeurig jij hun aanvallen kunt afweren”, zegt Read. “Dan is er nog de daarop volgende executie, waar de vijanden in terecht kunnen komen. Sterkere vijanden kunnen meer hebben tot ze in die kwetsbare staat bevinden.”
Volgens de Crytek producer ga je het ook moeten opnemen tegen minder sterke tegenstanders, die wellicht met twee voltreffers neergaan. Met name in het beginstadium van de game. Dit is om gamers te laten wennen aan de controls. Dat is waarschijnlijk waarom het het allemaal zo weinig uitdagend uitzag in de demo. “Er is een hoop dat we hadden kunnen uitleggen. Dat hebben we niet gedaan”, aldus Read.
Op zich is het wel logisch dat een ontwikkelaar niet de latere gameplay-segmenten in een onthullende demo stopt. Zonder goede introductie omtrent de basis gameplay-elementen zou zo’n demo volgens Michael Read nagenoeg onspeelbaar zijn. Met name vanwege het ontbreken van zekere design-elementen en het feit dat de game nog verder gebalanceerd moet worden. Er is dus bewust gekozen om gameplay uit het begin van de game in de E3 demo te verwerken.
De opzet van generaal Titus zijn aanvallen is niet onnodig gecompliceerd, “Momenteel is X de sla/stoot-knop, A is de afweer-knop en met B kom je in de executie-modus. Met de rechter trigger haal je jouw speer tevoorschijn”, vertelt de Crytek producer. “Er zijn meerdere functies en variaties tijdens gevechten. Met X kun je bijvoorbeeld ook zwaaien met je zwaard. Maar houd je X langer ingedrukt, dan is je aanval krachtiger. Hetzelfde geldt voor de andere aanvalsknoppen. Tevens kun je een schildaanval of een afwering opvolgen met een trap.” Wat de quick time-events tijdens de executie-modus betreft, worden de knoppensymbolen vervangen door visuele en auditieve aanwijzingen. Hierin ontstaat voor de speler een nieuwe uitdaging die bestaat uit het leren en onthouden van de aanwijzingen.
Het ziet ernaar uit dat de gevechten in Ryse: Son of Rome meer nuance bevatten dan aanvankelijk leek. Dat zijn positieve geluiden, want in een game waar je voornamelijk vecht, wordt het al snel saai als de actie weinig uitgebreid is. Dat de game uit zijn voegen barst van de vele animaties is ondertussen wel duidelijk. Alleen al voor de executies zijn meer dan honderd verschillende animaties, welke getriggerd worden door de timing waarmee je gehoor geeft aan de quick time-events.
Het blijft interessant om de ontwikkeling achter deze ooit Kinect-only game te volgen. Nog even en we kunnen het resultaat aanschouwen, want Ryse: Son of Rome verschijnt eind dit jaar exclusief voor de Xbox One.