PlayStation in onderhandeling om FromSoftware over te nemen
Een goede move?
Nog geen account? Registreer hier
Het blijft altijd een beetje vreemd als een bedrijf zegt zich niet uitsluitend te laten leiden door financieel gewin. Natuurlijk, we weten dat er in de indie-wereld een aantal vreemde eenlingen rondlopen met creatieve idealen voor een betere game-wereld. Maar zodra een aantal mensen zich verenigen in een bedrijfje horen we daar meestal niks meer van. Dan draait het uitsluitend nog om de pegels en dat verwijten we ze niet eens, aangezien overleven moeilijk zat is in de industrie en de werknemer’s gezinnen te onderhouden hebben. Toch houdt één Frans bedrijfje blijkbaar dapper stand tegen de almachtige euro en zegt dat het onderhouden van een fijne samenwerking ook wat mag kosten. Quantic Dream blijft exclusief voor Sony ontwikkelen ondanks dat ze meer geld zouden kunnen verdienen met multi-platform titels.
Quantic Dream is vooral bekend van hun PlayStation exclusive Heavy Rain en komt in oktober uit met Beyond: Two Souls. Voor de PlayStation 4 hebben ze bevestigd dat er al een nieuwe titel in de koker zit, volgens niet bevestigde geruchten met de naam Singularity. In een gesprek met UK’s Official PlayStation Magazine geeft Guillaume de Fondaumiere van Quantic Dream aan dat de exclusieve relatie met Sony in de toekomst overeind blijft als het aan hen ligt.
“We zijn begonnen te werken met Sony in 2006 en het is altijd een erg interessante relatie geweest, omdat het vooral gebouwd is op wederzijds vertrouwen(…) Dit is niet een samenwerking waarin een groot bedrijf onze ellebogen op onze rug draait met de eis voor snelle resultaten. En dat is fantastisch voor een studio als de onze. Al vanaf het prille begin heeft Sony ons geld gegeven om ons de games te laten maken die wij willen maken en op onze beurt willen we er enorm hard voor werken om dat vertrouwen te belonen.”
Hij vervolgt,”We hebben met Heavy Rain bewezen dat we winstgevend kunnen zijn met een titel die slechts voor één platform wordt ontwikkeld. Zouden we meer geld hebben verdiend als we multi-platform waren gegaan? Natuurlijk, maar dat betekent ook dat we niet langer met Sony als onze uitgever werken. En we gaan die samenwerking niet overboord zetten, puur om meer geld binnen te halen. Dat is niet de filosofie achter onze studio. Zolang wij de games kunnen maken die wij willen maken blijven wij gewoon bij Sony.”
Wij trekken altijd meteen onze bullshit-radar tevoorschijn bij dit soort zalvende woorden, maar de meter slaat opmerkelijk genoeg niet echt uit. De man klinkt zowaar oprecht en heeft de harde feiten aan zijn kant. Heavy Rain had ongetwijfeld niet slecht verkocht op de Xbox, en met Beyond: Two Souls hebben ze publiciteit genoeg voor een potentiële kaskraker op alle platforms. Zou het dan echt waar zijn? De warmte die van het interview afstraalt is in ieder geval sterk genoeg om onze doorleefde stenen harten van een jeugdig vleugje glans te voorzien. We Want To Believe!