PlayStation in onderhandeling om FromSoftware over te nemen
Een goede move?
Nog geen account? Registreer hier
PS Vita is het best verkopende platform voor Retro City Rampage, is de verrassende conclusie van ontwikkelaar Brian Provinciano. Nadat de indie-game op zowel Steam, XBLA, PlayStation 3 en de PS Vita is verschenen staat ook Provinciano zelf te kijken van het succes op de handheld. Des te meer reden om de handheld onder de aandacht van collega-indies te brengen.
“Indies moeten zeker de sprong wagen naar de PS Vita”, aldus zijn tweet. “Retro City Rampage heeft beter verkocht op PSN dan XBLA, en meer op de Vita dan de PlayStation 3.”
De ontwikkelaar dankt hier ook Sony persoonlijk voor, die volgens hem de game uitstekende promotie hebben gegeven. Dat, en de honger van Vita-bezitters naar nieuwe games zou het platform voor andere indies dankbaar moeten worden aan gegrepen.
En om de slimmeriken onder jullie alvast voor te zijn, deze resultaten staan dus los van de aantal keer dat de game de deur uit is gegaan als onderdeel van de PS Plus Instant Game Collection. Deze laatsten zijn de zogezegde kers op de taart voor Provinciana, maar de verkochte eenheden en omzet verslaan op zichzelf zowel de verkopen op XBLA en Steam.
“Steam heeft het ook een stuk beter gedaan dan XBLA, maar PSN is toch het meest succesvol gebleken”, volgens Provinciano in een andere tweet.
De grootste teleurstelling beleefde de ontwikkelaar met het platform van Microsoft. Dat heeft niet zozeer met de verkopen te maken, maar vooral met de halsbrekende toeren die hij moest uithalen om de game gereleased te krijgen op XBLA. Na twee keer zes maanden van onderhandeling, bureaucratische ellende en verkooppraatjes stonden hem de tranen nader dan het lachen. “Het is absurd. Ze maken het bepaald niet makkelijk”, zegt Provinciano
Ook de ontwikkeling zelf was moeizaam. Hij vervolgt: “Het heeft me meer gekost om de XBLA versie gereed te krijgen dan alle anderen bij elkaar. Ik heb ook nog eens meer verdiend op de andere platforms. XBLA: ‘een leerervaring’.”
Indie-developers die het goed doen, we horen het graag. Het zijn toch een beetje de sprookjesverhalen van onze industrie, en voeden de droom dat iedereen met een sterk idee voet aan de grond kan krijgen in deze miljardenbusiness. Het is ook een opsteker voor de PS Vita, die toch vooral negatief in het nieuws verschijnt op het moment. Zou de Vita met al zijn dure technologie uiteindelijk een sterk platform blijken voor de indie-scene? Het zou een vreemd huwelijk zijn, maar wij zijn open-minded en zeggen: “Waarom niet?”