Launch Trailer voor Senua’s Saga: Hellblade II
There she is...
Nog geen account? Registreer hier
Het zelf creëren van content voor bestaande games is iets dat op de PC al sinds jaar en dag plaatsvindt. Op de console daarentegen, is het genre waarbij user-generated content de boventoon voert beduidend minder voor de hand liggend. Als het aan ontwikkelaar Team Dakota ligt, zit iedereen straks aan de create-’em-up, maar voordat de game wordt gelanceerd moet er worden getest. De Project Spark bèta begint vandaag op Windows 8.1.
Enkelen hebben ‘m al geïmporteerd, maar de rest van ons gaat toch echt wachten tot de Xbox One volgend jaar officieel in Nederland wordt gelanceerd. Een van de meest veelbelovende games is Project Spark, dat ook voor Windows 8.1 en de Xbox 360 uitkomt. De sandbox-game treedt in de voetsporen van bijvoorbeeld LittleBigPlanet, dat het gegeven user-generated content op de console populariseerde.
Als je dus ervan houdt om voornamelijk zelf te creëren, belooft Project Spark een waar walhalla te worden. Volgens de ontwikkelaar wordt Project Spark een eindeloos avontuur waarin gamers hun eigen games, films, verhalen en meer kunnen creëren die ze vervolgens met andere gebruikers kunnen delen. Ook als je ervan houdt om te beleven wat andere gamers weten te maken binnen de game, belooft dit in potentie een eindeloze stroom van creatieve uitlatingen te bieden. Naast het esthetisch vormgeven van een digitale omgeving, biedt de game ook de gereedschappen om regels te stellen en zelfs de mogelijkheid tot het toekennen van kunstmatige intelligentie aan voorwerpen en karakters in de game.
Het klinkt als een ware hemel voor mensen met een onuitputtelijke fantasie en een hoop tijd en een dwangneurotische drang om te creëren Maar als het goed is, moet het laagdrempelig en intuïtief zijn om content te creëren in Project Spark. Of het allemaal zo zaligmakend wordt, komen we volgend jaar achter wanneer Project Spark tot in den details is getest.