Ghostface speelbaar in fighting game Mortal Kombat 1
Lekker bloederig...
Nog geen account? Registreer hier
Vorige week kwam het gerucht naar buiten dat we deze week meer zouden horen over Project Scorpio, maar niet van Microsoft zelf. Eurogamer’s Digital Foundry zou de onthulling gaan doen en hierdoor werd het gerucht door velen meteen als onwaarschijnlijk afgedaan. Niets bleek minder waar, want vandaag was het zover: de Project Scorpio specs zijn onthuld!
Dit is dus gedaan door Digital Foundry, waarin in een artikel en twee video’s alles over het interne van de Scorpio haarfijn werd uitgelegd. We wisten sinds de E3 van vorig jaar wel al dat de Scorpio zou beschikken over een 6 teraflops GPU, maar hier is het hele lijstje met indrukwekkende specificaties:
Om even iets dieper op deze specs in te gaan, kan ik je vertellen dat van het 12GB GDDR 5-geheugen 8GB beschikbaar is voor ontwikkelaars. Mocht dit als Chinees in de oren klinken, dan even een kleine vergelijking: de PS4, PS4 Pro, Xbox One en Xbox One S beschikken allemaal over 8GB RAM-geheugen, waarvan maar 5GB beschikbaar is voor ontwikkelaars. Games op de Scorpio kunnen dus gebruik maken van 3GB extra RAM-geheugen, aanzienlijk meer dus.
Microsoft lijkt verder in een interview aan te geven dat de Xbox Scorpio iets duurder gaat worden dan de PlayStation 4 Pro. Mike Ybarra, corporate VP bij Microsoft Xbox, zegt het volgende over de prijs van Scorpio:
“Project Scorpio is for that premium customer, the gamer that expects the absolute best versions of the games”
Ook geeft hij in het interview aan dat Microsoft ontwikkelaars verloren heeft met de Xbox One, maar ze nu terug hoopt te winnen met de Scorpio:
With Xbox 360 we had the absolute best platform for developers, [with Xbox One] we sort of lost that in a two-year time-frame, so we said how do we win the mind-share of those developers back?
We want the best games running on our box and there are tools, devkits and some arrows like that to win the developers back. So that was a big priority for us as we approached this product.
We have to win the hearts and minds of developers. We have to have the right toolset that lets them bring out their games across the whole family of products and let them create the absolute best versions of those games.
When we see consumers tell us they want the latest technology [and] experience more frequently to our traditional console business that doesn’t really align with that, you have to pause, you have to take some pretty big risks,”
Door Eurogamer’s Digital Foundry wordt dieper op de materie ingegaan, mocht je daar interesse in hebben. In onderstaande video’s kom je hetzelfde te weten, maar wordt het lezen je bespaard. Wat vind jij van Project Scorpio? Laat het ons weten in de comments!
Project Scorpio Specs
Hoe oudere Xbox One en Xbox 360-games gaan draaien op Scorpio