Stronghold Crusader: Definitive Edition aangekondigd
Verschijnt dit jaar...
Nog geen account? Registreer hier
Toen de Xbox 360 en PlayStation 3 uitkwamen, waren we met z’n allen aardig onder de indruk van de stap die er gemaakt was op grafisch vlak. Game-animaties waren nog realistischer en alles zag er prachtig uit. Nu de next-gen consoles er bijna aankomen, zijn we allang gewend aan de kwaliteitsstandaard van nu en is het tijd om een stap omhoog te doen. Next-gen gaat zorgen voor filmkwaliteit game-animaties volgens Crytek’s Cevat Yerli, waardoor het er steeds meer op gaat lijken dat je een film speelt.
Het verschil tussen computer-gegenereerde animaties die in films gebruikt worden en wat we terugzien in games is nog aardig groot. Heel gek is dat ook niet, want iets laten spelen als een video vergt veel minder aan rekenkracht dan een wereld animeren waar je met je personage doorheen kunt wandelen. Uiteindelijk is het ook nog eens een kwestie van roeien met de riemen die je hebt voor de ontwikkelaars van games, want met meer rekenvermogen dan het desbetreffende apparaat heeft kun je het niet doen.
Volgens Cevat Yerli, CEO bij Crytek, wordt het verschil steeds minder en gaan we op de next-gen consoles dingen zien die aardig in de buurt komen van filmkwaliteit animaties. We kennen Crytek uiteraard van hun Cry-engine, waar ze onder andere de Crysis-games in ontwikkelen en één van de kenmerken van die titels is dat ze behoorlijk mooi zijn. Volgens hem kunnen ze met de Cry-engine op de next-gen consoles ontzettend prachtige animaties neerzetten die aardig in de buurt komen van computer-geanimeerde films. Ook heeft hij het erover dat veel mensen die in de filmindustrie werkzaam zijn tegenwoordig ook aangetrokken worden tot de game-industrie. Dit zorgt er voor dat alle kennis die is opgedaan tijdens het maken van filmanimaties nu ook in games gaan terugkomen.
De nieuwsgierigheid is gewekt, want als er één partij is die ons kan laten zien waartoe de next-gen consoles op grafisch vlak in staat zijn, is het Crytek wel. Aan hen de taak om het geanimeerde geweld van onze beeldschermen af te laten spatten.