Dragon Quest III HD-2D Remake voorzien van Launch Trailer
The Legacy Begins...
Nog geen account? Registreer hier
Netneutraliteit is momenteel een hot-issue. Het begrip betekent namelijk dat al het internetverkeer dat op een willekeurig moment plaatsvindt, gelijk moet worden behandeld door je provider. Of je nu een website bezoekt, een online game speelt of video’s kijkt via bijvoorbeeld Netflix of YouTube, deze datastromen horen gelijk te worden behandeld en met een even grote snelheid geleverd te worden. Wat de grote telecombedrijven echter willen implementeren, is dat bedrijven moeten gaan betalen om hun product aan ons te leveren. Hoe sneller jij als bedrijf je product geleverd wil hebben aan de consument, hoe meer je ze zou mogen gaan betalen. Dit verdwijnen van netneutraliteit wordt een probleem voor games volgens Oddworld CEO Lorne Lanning.
Het probleem voor indie-ontwikkelaars was vroeger vooral het vinden van de financiën om de games te maken. Wanneer je niet je hele IP aan een grote ontwikkelaar wilde afdragen, dan kon je naar je game fluiten. Indie-ontwikkelaars hebben zichzelf eindelijk op de markt weten te zetten met de introductie van crowd-funding websites zoals Kickstarter en de mogelijkheden die digitale distributie ze geven. De winstmarge is volgens Lanning niet groot, maar genoeg om de bedrijven in leven te houden. Deze marge zal als sneeuw voor de zon verdwijnen wanneer ze een tol zullen moeten gaan betalen om de games digitaal te kunnen distribueren.
Het grote probleem is volgens Lorne dat de consument er momenteel nog heel erg apathisch om is. Vooral omdat ze het nog niet echt in de portemonnee voelen. Hij verwacht dat ze pas wat zullen doen wanneer een weekeindje binge-watchen van hun favoriete serie op Netflix ze plotseling een rekening oplevert van tien tot twintig dollar. Het probleem is echter dat dit voor vele indie-ontwikkelaars waarschijnlijk te laat zal zijn. Mochten de grote telecombedrijven het recht krijgen om bepaalde datastromen af te knijpen om er meer geld voor te vragen, wordt het onmogelijk voor de kleine ontwikkelaars om de rekeningen te kunnen betalen die daarbij komen kijken.
Het Europese Parlement heeft gelukkig al duidelijk de deur gewezen aan de telecombedrijven. Wij als Nederlandse gamers zullen echter ook de gevolgen gaan merken wanneer dit systeem in de Verenigde Staten wel geïmplementeerd zal worden. Veel ontwikkelaars zijn namelijk gevestigd aan de andere kant van de grote oceaan, waardoor er andere regels gelden. Hierdoor kunnen veel ontwikkelaars de pineut zijn en niet meer met online games komen of zelf hun game distribueren via het wereldwijde web.
Als we Lorne moeten geloven, zouden we dus met z’n allen veel bewuster met dit probleem bezig moeten zijn. Heb jij het idee dat het zover gaat komen dat netneutraliteit verdwijnt en zo ja, zou het dan volgens jou een probleem vormen voor ons gamers?