Blizzard komt met World of Warcraft: Mists of Pandaria Classic
Pandaria awaits!
Nog geen account? Registreer hier
Indiegames zijn niet meer weg te denken uit het hedendaagse gamelandschap. Wat wel weg te denken is, is de Xbox Live Indie Game service voor de Xbox 360. De service was al enige tijd niet bepaald populair onder indie-ontwikkelaars, waardoor Microsoft heeft besloten de stekker eruit te trekken.
Dit gebeurt niet à la minute, maar verloopt in enkele stappen. Vanaf 9 september (gisteren) kan je als onafhankelijke ontwikkelaar niet meer jouw games inschrijven voor de Indie Game service op de Xbox 360. Voor de ontwikkelaars die al bezig zijn met een game, heeft Microsoft deze een jaar de tijd gegeven om de game af te maken en op de Indie Marketplace te zetten.
Hoewel het nooit leuk is om een service te zien verdwijnen, werd de Xbox Live Indie Game service al langere tijd steeds meer een ondergeschoven kindje binnen de Xbox Games Store. Zo is de service niet verschenen voor de Xbox One, werd de veelgebruikte XNA-codebase sinds 2013 niet meer ondersteund en was de pagina van de service steeds moeilijker te vinden in de Marketplace.
Vanaf september 2017 verdwijnt de service voorgoed, al wordt er door Microsoft en indie-ontwikkelaars samengewerkt om veel van de games binnen de Xbox Live Indie Game service te conserveren. Games die je via de service hebt aangeschaft, kan je gelukkig wel gewoon blijven spelen.
Dat de service stopt, betekent niet dat Microsoft geen indie-ontwikkelaars meer steunt. ID@Xbox, de huidige vervanger van de XBLIG-service, zal ongetwijfeld veel goeds op gebied van indiegames voortbrengen. Wat vind jij ervan dat de Xbox Live Indie Game service ophoudt te bestaan? Was je een fan van de service, of vond je deze tegenvallen? Laat het weten in de comments!
Bron: MSDN Blog