Menu Premium

Met de breuk van Activision zonken de verwachtingen van Sleeping Dogs

Gamekings Redactie 26/10/2012 0 Tweet Het Like/Deel Het

“Met de breuk van Activision zonken de verwachtingen van Sleeping Dogs”, aldus Dan Sochan, producer achter de game, in een interview met VG247. Zoals sommigen onder jullie wel weten, werd Sleeping Dogs aanvankelijk in de stal van Activision ontwikkeld onder de naam True Crime: Hong Kong. Het was een situatie die langzaam aan in een loden last leek te veranderen als we Sochan’s opwinding horen over de situatie die nĂ¡ de breuk ontstond.

“Ik geloof dat een hoop van ons erg enthousiast raakten. Het gaf ons de mogelijkheid opnieuw de game voor te stellen zoals wij hem wilden maken, een nieuw begin. Dit in de plaats van een worsteling met de verwachtingen -positief of negatief- van anderen op basis van vorige titels. Nu konden we ons volledig focussen op de game die wij wilden maken.”

“Wij hadden ook het plan een nieuwe IP op te zetten, maar kregen destijds de naam True Crime: Hong Kong mee. Dus toen we dat eenmaal van ons af konden schudden, waren we in staat een eigen identiteit te bouwen. Dat wilden we de hele tijd al, dus het was geweldig dat dat nu kon”, aldus Sochan.

Vanaf dat moment lijkt de ontwikkeling en release van Sleeping Dogs een zegetocht geweest voor United Front Games. Ze hebben dan ook het gevoel op een roze wolk te zitten met zijn allen:

“Het voelt fantastisch. Er is niks mooier voor een ontwikkelaar wanneer de game een succes is. Het is nog niet eens zozeer een financieel succes, maar de fans zijn overweldigend positief over de ervaring. De feedback die we hebben gekregen vanuit de community en de media is fenomenaal geweest.”

“Ik geloof dat we een soort underdog zijn. We hebben een uitdagende ontwikkeltijd achter de rug, en hebben altijd enorm geloofd in de game, en mede daarom zijn we ook zo blij over onze partnerschap met Square. Zij hebben geweldig met ons samengewerkt, en er alles aan gedaan om de game in de spotlight te krijgen en mensen een kans te geven om te zien waarom wij zo blij waren met de game.”

“Het geloof van de publisher in jouw game is onwijs belangrijk. Als zij echt oprecht geloven in jouw game en er een succes van willen maken op een wijze die recht doet aan het enthousiasme van de ontwikkelaars voor de IP, dan kun je aan het einde van de rit met een fantastische game naar buiten komen.”

Zo zien jullie maar jongens en meisjes, er is geen drug zo lekker als het leven zelf wanneer je wordt beloond voor je inspanningen. Achteraf kunnen de diepste dalen het bereiken van de top des te mooier maken, en Dan Sochan en United Front Games genieten duidelijk nog steeds van het uitzicht.

Het is ze gegund, want een creatieve industrie gedijt goed bij een cinderella-story van tijd tot tijd, en legitimeert ook publishers om de horizon breed te houden. De laatsten denken vaak uitsluitend in netto winsten, en zijn te vaak geneigd hun geld in de volgende generieke shooter te pompen.

Ontwikkelaars redeneren andersom, en willen liever geloven dat voor een goed idee altijd een publiek te vinden is. Toch trekken zij in de discussie vaak aan het kortste eind, omdat de publisher nu eenmaal de kas beheert. Het is mooi dat het tussen Square en United Front Games zo’n broederlijke liefde is gebleken, het heeft ons een bijzondere game opgeleverd. Hopelijk doet een goed voorbeeld ook anderen volgen.

Door de scheiding met Activision verdwenen de verwachtingen voor Sleeping Dogs

Volg gamekings ook op social media Instagram Youtube
HomeVideosNieuwsPremiumPodcastMerch