PlayStation in onderhandeling om FromSoftware over te nemen
Een goede move?
Nog geen account? Registreer hier
Nadat we lang niets gehoord hadden over de nieuwe Fable, is er zowaar wat te melden over deze exclusieve Xbox One-game. Ontwikkelaar Lionhead toont de lichteffecten van Fable Legends en doet dat in een bijzonder uitgebreid artikel op hun eigen website. Het is een erg specialistisch verhaal, want het gaat voornamelijk om technische details.
In het kort: Lionhead vertelt vooral over de volledig dynamische lichteffecten waar de studio blijkbaar al een poos aan werkt. De techniek die Lionhead gebruikt, is door Epic in de Unreal Engine 4 opgenomen. Aangezien Unreal 4 nu volledig voor gebruikers beschikbaar is, wil de Engelse studio daar wat meer over vertellen.
Dynamische lichteffecten bestaan natuurlijk al langer in games. Voor Fable Legends wil Lionhead echter volledig gebruik maken van de kracht van de Xbox One en werkt daarom nu aan techniek die lichteffecten op natuurlijk wijze kan laten weerkaatsen of landschappen letterlijk kan laten ‘baden’ in het zonlicht. Dat klinkt misschien allemaal wat vaag en niet zo baanbrekend als Lionhead het doet klinken, maar als je het beeldmateriaal op de website bekijkt is het misschien duidelijker.
Zoals je ziet is het contrast tussen een object in de zon en iets in de schaduw veel natuurlijker en krijgt alles een wat zachtere tint. Er wordt voorts ook nog verteld dat deze effecten eerder werden geprobeerd te behalen met ‘Light Propagation Volumes’, een stukje techniek van gamestudio Crytek. Dit was echter geoptimaliseerd voor DirectX 9 en Lionhead wilde voor Fable Legends liever overgaan op DirectX 11.
Fable Legends is overigens nog zonder releasedatum. Het enige wat er op het moment over bekend is, is dat het zoals voorgaande delen exclusief voor de Xbox (en wellicht PC) uitkomt en zich deze keer richt op een coöperatieve vorm met één tot vier spelers. Na Fable Anniversary is dit ook de eerste nieuwe Fable-game die helemaal zonder invloed van Peter Molyneux wordt ontwikkeld.