Blizzard komt met World of Warcraft: Mists of Pandaria Classic
Pandaria awaits!
Nog geen account? Registreer hier
Spannend nieuws voor iedereen die in 1994 al zijn eerste pre-puberale hoogtepunt achter de rug had, Killer Instinct komt mogelijk terug. Dit is de optimistische conclusie die we willen trekken uit een ongewone opmerking uit het kamp van Microsoft. Blijkbaar was het tijd om het eigendomsrecht op de naam Killer Instinct te vernieuwen, een naam die hen destijds in de handen viel met de acquisitie van ontwikkelaar Rare in 2002.
Niks bijzonders tot dusver, totdat Microsoft geheel tegen de gewoonte in deze handeling publiekelijk bekend maakte op playXBLA.com. Zo kunnen we nu het volgende lezen:
“Met alle respect naar onze vrienden toe in de media die trademark sites afstruinen voor nieuwtjes, besluiten we deze (het Killer Instinct trademark -red) zelf naar buiten te brengen :)
(…) dat is alles, fijne maandag!”
Om de azijnpissers alvast voor te zijn die nu thuis achter hun bureau sarcastisch de handjes in de lucht gooien en snuivend “stop de persen!” gillen, willen wij maar zeggen dat voor ons het glas altijd halfvol is als het om Killer Instinct gaat. Helder? Ok, dan gaan we verder. Het is in onze wens… eh, droom… eh, professionele analyse zonneklaar dat Microsoft deze stap nooit zou hebben ondernomen als er niet plannen zijn om hier in de toekomst een staartje aan te geven. Een hele dikke, vette, druipende staart als het aan ons ligt.
Voor de jongelingen onder ons die niet snappen waar we ons nu zo druk over maken, zal opa even uit de oude doos het verhaal van Killer Instinct naar boven halen.
Het was het jaar 1994. Het was een vreedzame tijd, een jaar waarin we allemaal voor het eerst zagen hoe Forrest Gump het op een rennen zette, George Clooney nog niet besefte wat voor drol hij zou zijn met een Batman masker op, en een jaar waarin blijkbaar niemand nog realiseerde hoe lame Ace of Base eigenlijk wel niet was.
Maar het was ook de tijd waarin arcadehallen nog het strijdperk vormde voor het meest opwindende grafische spierballenvertoon dat de industrie te bieden had. In de jaren daarvoor had Capcom voor het eerst een wereldwijde K.O. uitgedeeld met het machtige Street Fighter 2, om een jaar later de kroon te delen met het bloedige Mortal Kombat van Midway. Vele spin-offs volgden in de voetstappen van het razend populaire duo, maar er was eigenlijk niet één die de eenzame hoogte kon evenaren waarop deze twee fighters stonden.
Tot 1994, het jaar waarin er opeens een nieuweling in het centrum van de arcadehallen verscheen. Aangekondigd met het illustere ‘Ultra 64’, de nieuwe motor van Nintendo die zoveel betekende als ‘De Computer Die Alles voor Altijd Kan’, verschenen daar de letters van Killer Instinct voor het eerst op het scherm. Het magische toverwoord was ‘pre-rendered’, en mensen wisten niet wat ze zagen. Bewegende achtergronden die je onmiskenbaar het gevoel gaven dat je echt in een ‘film’ zat gevuld met enorm gedetailleerde levensechte karakters. Het was voor iedereen duidelijk, de toekomst was definitief gearriveerd. Het zou nu niet lang meer duren voor we in een eigen vliegtuig naar ons werk gingen.
Daarnaast was Killer Instinct een unieke fighter met dubbele energiemeters, automatische combo’s, ultra combo’s en finishing moves die terecht een hele eigen schare toegewijden achter zich verwierf. En vanaf dit moment waren er drie onomstreden fighters aan de top van de voedselketen.
Uiteindelijk werd deze monsterhit ook geport naar de consoles, maar op een onverwachte wijze. Iedereen had Killer Instinct verwacht als een launch titel voor Nintendo’s nieuwe 64-bit console, maar vreemd genoeg is hij uitgerekend op dit platform nooit verschenen. Wel op de SNES, waar de inferieure console een uitgeklede versie van de arcadehal kreeg. Overigens is de populariteit van Killer Instinct op de SNES daardoor niet minder geworden, de game is erg enthousiast onthaald dankzij de solide gameplay. Op de Nintendo 64 verscheen uiteindelijk wel het vervolg Killer Instinct 2, maar dan onder de naam Killer Instinct Gold.
En toen… toen niets. Waar Street Fighter en Mortal Kombat met eindeloze vervolgen zich met vallen en opstaan aan de scheurende tand des tijds hebben weten te onttrekken, hebben we van Killer Instinct nooit meer iets serieus vernomen. Rare werd uiteindelijk overgenomen door Microsoft, en fans vroegen zich of Killer Instinct nog ooit uit zijn lange winterslaap gewekt zou worden.
En daarmee is hopelijk voor iedereen duidelijk waarom zelfs bij deze snipper van Microsoft, veel harten over de hele wereld spontaan een klop overslaan. Zou het, kan het dan toch? We zullen moeten afwachten, maar het zou wel een hele cynische streek van Microsoft zijn om een valse verwachting te scheppen over deze titel. Een game die zo intrinsiek deel uit maakt van het DNA van menig gamer uit de jaren negentig, daar mag je niet mee sollen. Zelfs niet een klein beetje.