PlayStation in onderhandeling om FromSoftware over te nemen
Een goede move?
Nog geen account? Registreer hier
Voor velen is Thatgamecompany een van de redenen dat indiegames hun plek hebben gevonden in de game-industrie. Toen zij in 2006 met Flow kwamen, een flashgame waarin het gaat om het evolueren van micro-organismen in water, werd er al aardig de aandacht getrokken. In 2007 werd er een PlayStation 3-versie gemaakt, welke in de prijzen viel op de Game Developers Choice Awards. Natuurlijk betekende het niets minder dan dat er meer van de handen van Thatgamecompany’s team moest komen. Zo zagen we in 2009 een spirituele opvolger in de vorm van Flower en konden we vorig jaar aan de gang met Journey. Het feit dat beide titels succesvol werden ontvangen, betekent niet dat alles vlekkeloos verliep. Journey levert nu pas geld op volgens Thatgamecompany’s Chen, omdat ze in het proces van ontwikkelen met tegenslagen te maken kregen.
Het valt te betwijfelen of de creaties van Thatgamecompany wel games genoemd mogen worden. In de titels gemaakt door de ontwikkelaar, met Journey als laatste release, gaat het meer om de visuele ervaring dan dat er echt een spel gespeeld wordt. Toch werd de studio met open armen ontvangen door gamers, nadat zij met Flow hun aanwezigheid lieten zien op de PlayStation 3 en later de PlayStation Portable. De game werd een daverend succes. Iets dat wellicht juist gevoed wordt door de aparte ervaring die de game met zich meebrengt. De lijn van succes werd doorgezet, nadat hun volgende release, Flower, ook zo goed ontvangen werd. Zo won het meerdere prijzen en waren gamers voor de derde keer verkocht aan een game van Thatgamecompany.
Je zou kunnen denken dat het succes van twee games ervoor zorgt dat de portemonnee van Thatgamecompany aardig gevuld was om met een nieuw project te beginnen. Niets is minder waar, want er was financiële hulp nodig vanuit Sony om Journey te ontwikkelen. Doordat de ontwikkelaar langer deed over het creëren van Journey dan gepland, werd er na twee jaar van ontwikkeling besloten dat Sony opnieuw de portemonnee zou trekken. Ondanks dat Sony ervoor zorgde dat ze bij Thatgamecompany nog een jaar langer de tijd hadden om aan Journey te werken, mocht dat niet baten. Er was meer tijd nodig en tijd staat gelijk aan geld in de game-industrie. Het zorgde ervoor dat de ontwikkelaar failliet ging, terwijl Journey nog lang niet af was.
Zoals we nu een jaar later weten, zag Journey toch het daglicht. En niet onverdienstelijk. Opnieuw mocht Thatgamecompany zich trots rekenen, want ook Journey won verschillende prijzen. Over de hele wereld werd de game als game van het jaar gezien en werd het zelfs genomineerd voor een Grammy Award. Ook gamers werden enthousiast en Journey werd massaal gedownload van PlayStation Network. Maar het heeft wel een aardige tijd geduurd voordat ze bij Thatgamecompany de vruchten van succes konden proeven. Ondanks dat de ontwikkelaar van de afgrond gered werd door investeerders, moest dat bedrag natuurlijk wel terugbetaald worden. Volgens de baas van Thatgamecompany, Jenova Chen, zien zij nu pas geld na het succes van Journey. Dit betekent dat het ruim een jaar geduurd heeft om alle investeerders terug te betalen na het faillissement in 2012. Ondertussen is het contract met Sony ook afgelopen, waarin stond dat zij in samenwerking met elkaar drie games zouden maken. Het is dus nog maar de vraag wat we nu kunnen verwachten van Thatgamecompany. Laten we hopen dat we nog vaker getrakteerd worden op games van de ontwikkelaar.