PlayStation in onderhandeling om FromSoftware over te nemen
Een goede move?
Nog geen account? Registreer hier
Kun je niet wachten op de aankomende DOOM Eternal? Misschien dat je dan voor nu even je dorst kunt lessen met de game waar het allemaal mee is begonnen: De originele Doom uit 1993. John Romero brengt namelijk 25 jaar na de geboorte van de serie nog even achttien nieuwe levels uit voor het originele Doom. De collectie levels heeft hij de naam ‘SIGIL’ gegeven.
Je wordt er niet op afgerekend als je jezelf deze vraag stelt. Hoewel John Romero één van de oprichters van id Software was en de level designer van de eerste Doom was, is hij al vele jaren weg bij die studio. De liefde voor Doom heeft hij echter altijd gehouden. Daarom heeft hij speciaal voor de 25ste verjaardag van Doom achttien nieuwe levels ontwikkeld – negen voor single-player en negen voor multi-player.
John Romero noemt SIGIL een spirituele opvolger van de laatste Doom episode, Thy Flesh Consumed. SIGIL gaat dan ook verder vanaf het punt waar het originele Doom eindigde. Het speelt zich verhaaltechnisch af tussen de eerste Doom en Doom II.
SIGIL is meerdere keren uitgesteld. Op 11 Mei schreef Romero op zijn website dat SIGIL al een tijdje klaar was. Het probleem zat hem echter in de fysieke gelimiteerde editie van SIGIL. Deze werd gemaakt door het bedrijf Limited Run en bevat onder meer een floppy-disk lijkende usb stick met daarop de bestanden en een standbeeldje van John Romero’s hoofd op een staak. Door productieproblemen bij Limited Run moest SIGIL worden uitgesteld. Deze productieproblemen zijn dus ondertussen opgelost.
SIGIL kun je vanaf 31 Mei gratis downloaden via Romero’s website. Wil je Romero verder nog supporten kun je daarnaast ook de soundrack erbij kopen. De soundtrack is gemaakt door de bekende artiest Buckethead en kost – erg toepasselijk natuurlijk – €6.66 euro.
De levels zijn verpakt in een zogenaamde “megawad”. Je kunt het zien als een mod die je kunt installeren om de originele Doom games uit te breiden. Om de megawad te installeren heb je het veelgebruikte GZDoom programma nodig.
Een grondlegger van het FPS-genre mag John Romero wel genoemd worden. Doom, Quake en Wolfenstein zijn allemaal iconische series die het genre flink vooruit hebben geholpen. En toch hebben we weinig meer van Romero gehoord sinds het Daikatana debacle. Dit komt omdat hij in 2001 een mobile game studio was begonnen en sindsdien eigenlijk tussen mobile game studios is wezen rondhoppen. Tenminste, tot 2014. Romero kondigde toen namelijk een samenwerking aan met Adrian Carmack – een andere oprichter van id Software. Het doel was om een nieuwe FPS te gaan maken met de naam ‘Blackroom’. Hiervoor richtten ze zich tot Kickstarter om $700,000 dollars op te halen. De Kickstarter werd echter na vier dagen – en nadat ze al $131,000 hadden opgehaald – weer offline gehaald. Romero haalde als reden aan dat mensen graag echte gameplay wilden zien, in plaats van alleen concept art. Het tweepaar was al bezig met het maken van een demo maar die zou niet op tijd klaar zijn voor de Kickstarter ten einde zou lopen. Romero beloofde om de Kickstarter opnieuw te lanceren wanneer de demo klaar was.
Blackroom is om onduidelijke redenen echter nooit meer op Kickstarter verschenen. Echter…
Ja, dat lees je goed! De legendarische FPS maker heeft recentelijk aangekondigd dat hij een samenwerking aan is gegaan met Paradox Interactive. Dit doet hij met zijn nieuwe studio Romero Games, die hij samen met zijn vrouw Brenda Romero heeft opgericht. Paradox ken je misschien wel van hun strategie PC games – denk bijvoorbeeld aan Age of Wonders, Crusader Kings, en Europa Universalis. Romero heeft dan ook bevestigd dat hij samen met Paradox aan een strategie game aan het werken is. Ondertussen heeft hij ook twee hints gedropt in de vorm van geluidsbestanden. Ook heeft hij beloofd dat we meer informatie mogen verwachten tijdens de aankomende E3. Veel weten we dus nog niet over de game waar Romero aan werkt. Wat we wel weten is dat hij in ieder geval geen mobile game gaat worden; zo is te horen in een video van John en Brenda.
We're excited to announce that we are working on a strategy game with @Pdxinteractive! Look for more info at E3 this year. If you want an advance peek at the game's theme, sign up at https://t.co/aEnaUo3Vot pic.twitter.com/6W04noJ32g
— ???? ?????? (@romero) April 2, 2019
Een nieuwe richting voor John Romero dus, maar wel een interessante! En wie weet – misschien dat Blackroom ooit nog wel uit gaat komen.