Phantom Blade Zero voorzien van nieuwe gameplaytrailer
Happy New Year!
Nog geen account? Registreer hier
We kunnen er niet onderuit dat online gaming met de jaren alleen maar gegroeid is, wat reden geeft voor veel ontwikkelaars om zich meer te focussen op het multiplayer-aspect in hun games. Het spelen van massive multiplayer online role-playing games, oftewel MMORPG’s, komt steeds vaker voor onder gamers en dus groeit het aanbod flink in dit segment. Een van de meest populaire MMORPG’s is natuurlijk World of Warcraft, toch is dat niet de enige optie voor iedereen die zich in een online wereld wil bevinden. Ook ontwikkelaar ArenaNet had het idee dat zij meerwaarde zouden kunnen zijn voor de markt. In 2005 kwamen zij met Guild Wars, welke een andere insteek kreeg dan veel van zijn concurrenten. Met een focus op één tegen één-gevechten werd Guild Wars goed ontvangen. Dat zorgde voor een goede spaarpot om een vervolg te maken, echter zijn er nog genoeg spelers te vinden op de servers van het eerste deel. Als het aan ArenaNet ligt, mogen deze spelers nog wel even blijven, want Guild Wars 1 kan voor altijd doorgaan, aldus de ontwikkelaar.
Het is dan ook geheel terecht dat het lastig kan zijn om afscheid te nemen van een online personage. Het is ondertussen al acht jaar terug dat Guild Wars het daglicht zag en de meest enthousiaste spelers zijn dan ook al jaren bezig met het uitbouwen van hun persona. Praktisch gezien komt er altijd een dag die de laatste is, als het gaat om online gamewerelden, dit is onvermijdelijk. In alle eerlijkheid gaat het ontwikkelaars en uitgevers uiteindelijk vooral om geld en na jaren van trouwe dienst levert een game nu eenmaal niet genoeg geld meer op. Het kost vooral geld om de servers te laten draaien en gezien de meeste games geen maandelijks betaalmodel hebben, houdt het na een aantal jaar op met de geldkraan. Toch zou het zomaar kunnen zijn dat Guild Wars 1 de uitzondering op de regel gaat zijn. Volgens Mike Zadorojny, lead content-designer bij ArenaNet, is het nog niet de bedoeling om Guild Wars van de hand te doen. Hij zegt dat de game zo effectief omgaat met de servers, dat het slechts een fractie van de hardware kost die bijvoorbeeld het vervolg, Guild Wars 2, in gebruik heeft. De kosten om de servers te laten draaien kunnen dan ook makkelijk gedekt worden. Kostentechnisch is het natuurlijk niet interessant meer om Guild Wars 1 in leven te houden, echter ze kunnen het niet over hun hart verkrijgen om de gepassioneerde community hun online wereld af te pakken.
Ondertussen is het team achter Guild Wars 1 wel zo geslonken dat er nog weinig gaat veranderen aan de game. De kans dat er nog nieuwe content beschikbaar wordt, is klein. Ze willen bij ArenaNet nog wel in de gaten houden of er problemen zijn waar een oplossing voor gevonden moet worden, dus helemaal in de steek gelaten wordt de game dus niet. Goed nieuws voor iedereen die na jaren nog steeds verknocht is aan Guild Wars 1. Het is dan ook een mooi gebaar vanuit ArenaNet en kan een voorbeeld zijn voor veel andere ontwikkelaars.