PlayStation in onderhandeling om FromSoftware over te nemen
Een goede move?
Nog geen account? Registreer hier
GTA V is best wel realistisch. Dat weten we al een tijdje. En de game verdwijnt maar niet van ons netvlies. GTA V- dat inmiddels dateert uit 2013 – is binnenkort toe aan haar derde port. Een ongekend feit voor een game die al acht jaar oud is. Dat Rockstar in 2013 een grafische parel op de markt heeft weten te zetten is dan ook duidelijk. maar het kan altijd beter. En dus zijn er tot op de dag vandaag modders bezig om met de techniek van de game de wereld nog realistischer te maken. En sinds deze week is er een topper bij. Het betreft Intel – Intel? Ja, Intel – die met ‘Enhancing Photorealism Enhancement’ de wereld van GTA V naar een nieuw niveau tilt.
We weten het allemaal. Iets waaraan je een videogame kunt onderscheiden t.o.v. het echte leven is de hoeveelheid kleur die wordt gebruikt. Zelfs bij een wereld die best al wel realistisch is als GTA V. Als je basegame bekijkt, heb je gelijk door dat je naar een game kijkt. Er zit overal een soort gloss overheen en de kleuren spatten van je scherm. Iets wat in het echte leven uiteraard nooit gebeurd. Intel researchers Stephan R. Richter, Hassan Abu Alhaija, en Vladen Kolten besloten daarom met de door Intel gepatendeerde ‘Enhancing Photorealism Enhancement’ de game aan te pakken. Met belachelijk goede resultaten, zoals je in de video hieronder kunt zien.
Uitleggen hoe deze techniek werkt, is nogal een lastige klus. Er is behoorlijk wat jargon waar je doorheen moet, dus daar gaan we onze vingers niet aan branden. Als je het zelf wil lezen raden we je aan dit artikel te lezen. De kans dat je deze mod zelf voor je PC of console kunt downloaden, is echter klein. Intel heeft al bekendgemaakt dat deze techniek puur voor het experiment is ontwikkeld. Het experiment geeft echter wel aan dat games veel meer in zich hebben dat we nu tot op heden dachten. Plus, als je als colour grader werkt voor een gamebedrijf, ben je nu niet zo heel blij..