Ghostface speelbaar in fighting game Mortal Kombat 1
Lekker bloederig...
Nog geen account? Registreer hier
Is dan potverdomme helemaal niks meer heilig… Het Coronavirus heeft de wereld keihard in haar greep. Het openbare leven ligt op zijn gat en mensen worden verplicht of verzocht thuis te blijven en zich binnen te vermaken. Dat is een behoorlijke aanslag op je vrijheid. Maar de overgrote meerderheid accepteert dat omwege van het grotere doel: het bestrijden van het virus. En hoe zwaar is de wereld redden als je dat doet door voor je tv te hangen en te gamen? Maar aan die situatie kan wel eens een einde komen als het aan bepaalde mensen ligt.
Deze week riep de EU streamingdiensten als Netflix op om hun series niet langer in HD uit te sturen. Daaraan gaf Netflix direct gehoor. En nu is er dus een Britse game-expert genaamd Rik Henderson die meldt dat het onvermijdelijk is dat gamers zich bewust gaan worden van de druk die ze op de bandbreedte veroorzaken als ze de hele dag online gamen. ‘While video streaming services, such as Netflix and YouTube, are committed to reducing their digital footprint during the coronavirus crisis, gaming is perhaps the biggest threat to internet bandwidth in the next few months’. Oftewel, in de woorden van Henderson, speel op ‘redelijke tijden’ om te voorkomen dat het internet wordt belast tijdens de uitbraak van het coronavirus.
Kijk, we roepen hier niet op tot burgerlijke ongehoorzaamheid. Als het internet echt door gamers belast wordt, en communicatie in gevaar brengt, dan vragen we direct of het minder kan. Maar zitten we al wel in zo’n situatie? Veel developers en streamers kwamen als snel met een antwoord. Zoals JJ Liebig: “Video gaming uses less than 1% of the bandwidth than watching a video on Youtube/Netflix/Prime/Disney+/etc does. If you have a house full of gamers, you’re fine. A house full of soap opera hungry show addicts? That’s more likely to create issues.” Amen.