PlayStation in onderhandeling om FromSoftware over te nemen
Een goede move?
Nog geen account? Registreer hier
De Frostbite-engine van EA was blijkbaar zelfs “geen optie” als het erom ging een engine te kiezen voor Star War Jedi: Fallen Order.
In tegenstelling tot de meeste EA-games, speelt Star Wars Jedi: Fallen Order van Respawn Entertainment op Unreal Engine 4. Dit was een verrassing voor sommigen omdat de studio’s van EA Frostbite gebruiken als de verplichte primaire engine. Frostbite is naar verluidt schadelijk geweest voor games als Dragon Age: Inquisition en Anthem in het verleden. Velen hebben zich afgevraagd waarom Respawn’s nieuwe game niet dezelfde engine gebruikt als andere EA-titels. Verrassend genoeg hebben Game Director Stig Asmussen en Respawn Entertainment CEO Vince Zampella onthuld dat “Frostbite niet eens een optie was” als het erom ging een engine te kiezen voor Star Wars Jedi: Fallen Order.
Het paar onthulde dit aan Game Informer in een recent interview, waar Stig nog meer uitlegde waarom hij Unreal Engine 4 voor dit project koos. “Toen we met dit team begonnen, was dit zelfs vóór Star Wars. Ik was de enige persoon in het team en we wisten dat we nog een paar mensen gingen aannemen en we moesten vanaf de basis beginnen met bouwen. Ik deed een beetje onderzoek naar Unreal. Er waren een paar andere opties. En onthoud dat we op dit moment geen EA zijn dus Frostbite was zelfs geen optie. Ik begon ermee te sleutelen en dacht ‘Wauw, dit is behoorlijk krachtig met wat een individuele ontwikkelaar ermee kan doen, stel je voor wat een heel team ermee zou kunnen doen’ “, zei hij voordat hij herhaalde dat het team” erg blij was met de beslissing.”
Ondanks wat andere bronnen sites als Kotaku hebben verteld, vertelde Stig Asmussen Game Informer ook dat “er geen mandaten zijn om Frostbite te gebruiken. Of om iets te veranderen aan de manier waarop we normaal gesproken dingen hebben gedaan bij Respawn.” Het is ook de moeite waard om op te merken dat geen van hun games met Frostbite werkt. Aangezien Titanfall, Titanfall 2 en Apex Legends allemaal de source-engine van Valve gebruiken.
Vince Zampella vertelde het volgende: “Frostbite is een engine die EA intern gebruikt. Op dat moment waren we een externe studio, dus deze was zelfs niet beschikbaar voor ons. Nu, als onderdeel van EA, zou het beschikbaar zijn voor ons, maar we zullen nog steeds de keuze maken wat het beste is voor de game. Dit omdat we uiteindelijk iets maken dat leuk moet zijn om te spelen, dus het is de technologie die bij je past.”
Het lijkt erop dat Respawn Entertainment wat meer autonomie heeft met hun engines dan andere EA Studios, dus hopelijk zal de studio in de toekomst niet worden beïnvloed door een frustrerende engine. De Unreal Engine 4-aangedreven Star Wars Jedi: Fallen Order komt uit voor PC, PS4 en Xbox One op 15 november 2019.
Ben jij blij met Unreal in deze game? Of had je liever Frostbite gezien?