PlayStation in onderhandeling om FromSoftware over te nemen
Een goede move?
Nog geen account? Registreer hier
Een van de grote verschillen tussen games op de PC spelen of op de consoles, is dat het op het eerstgenoemde platform mogelijk is om zelf te stoeien met de grafische instellingen. Als je een PC hebt van tien jaar oud kun je recentere titels misschien nog wel op de laagste settings spelen, maar daarnaast is ook mogelijk om op je nieuwe bak juist op grafisch vlak alles eruit te halen. Bij ontwikkelaar Frontier Development weten ze dat maar al te goed en zij willen hun aankomende titel nog jarenlang op het grafisch hoogste niveau speelbaar hebben. Elite: Dangerous is ‘future proof’ volgens Frontier Development, voornamelijk door alle mogelijkheden die de meeste PC’s van nu nog lang niet aankunnen.
In een interview met Eurogamer vertelt grote baas van Frontier Development David Braben wat ze van plan zijn met Elite: Dangerous. De gameplay is ondertussen natuurlijk allang al duidelijk, gezien het een sequel is in de bekende space trading serie die logischerwijs Elite heet, maar het is wel nieuw dat ze op zo’n wijze aan de toekomst denken. “We zijn op dit moment allerlei prachtige effecten aan het testen die voor een flinke vertraging zorgen qua frame rate. Toch worden ze onderdeel van de game, omdat ze zo mooi zijn”, aldus Braben.
Braben vertelt dat ze bij Frontier Development de Wet van Moore als beste vriend zien. Deze wet houdt in dat om de twee jaar nieuwe computeronderdelen dubbel zo goed zijn als hun voorganger, waardoor ze een predictie kunnen maken van wat er in de toekomst voor hardware uitkomt. Afgaande op de Wet van Moore weten ze dus dat de effecten die ze toevoegen bij Elite: Dangerous over een aantal jaar voor iedereen toegankelijk moeten zijn.
Er wordt dan ook uitgebreid geëxperimenteerd met 4K en 8K bij de studio uit het Verenigd Koninkrijk. 8K is voor nu voor velen nog een flinke brug te ver – zelfs de workstations van studio’s kunnen het niet tot nauwelijks aan – maar de toekomst zal dit toch een keer brengen. Toen Frontier Development in 2004 begon met het ontwikkelen van Elite: Dangerous, wilden ze ook dat alles uit de werk-PC’s gehaald werd, wat de game er nu nog up-to-date uit laat zien. Die lijn wordt doorgezet, waardoor de game dus klaar moet zijn voor de toekomst.
De praktijk moet het uitwijzen, want Elite: Dangerous is nog niet officieel uit. Dat moet gebeuren in het laatste kwartaal van dit jaar, nadat we al even aan de slag kunnen met de bètaversie.