Blizzard komt met World of Warcraft: Mists of Pandaria Classic
Pandaria awaits!
Nog geen account? Registreer hier
Het is bijna niemand ontgaan dat de lancering van Battlefield 4, vorig jaar oktober, niet van een leien dakje ging. De game was voor velen praktisch onspeelbaar en het voelde alsof deze eigenlijk nog lang niet af is. Met Battlefield Hardline in het vooruitzicht weten ze bij Electronic Arts en ontwikkelaar DICE ook wel dat het niet de bedoeling was en EA’s Andrew Wilson noemt de launch van Battlefield 4 onacceptabel. Is het een verkapte belofte om de lancering van Battlefield Hardline vlekkeloos te laten verlopen?
In een interview met Eurogamer laat Electronic Arts CEO Andrew Wilson zich uit over alle problemen die de lancering van Battlefield 4 met zich meebracht. Volgens Wilson waren niet de servers de reden dat de game praktisch onspeelbaar was, maar ontstond bij velen het probleem client side. Dat houdt in dat het ligt aan de combinatie van het apparaat waarop gespeeld wordt en de game, en niet het online gedeelte.”Denk aan wat Battlefield 4 was: multiplayer met 64 man, gigantische maps, 1080p en Levolution dat de gameplay drastisch veranderde. Er is een kans dat je dingen mist tijdens het ontwikkelingscyclus en dan krijg je een situatie als met Battlefield 4″, aldus Andrew Wilson in het interview.
Wat hij daarmee wil zeggen, is dat ze bij DICE en Electronic Arts twee opties hadden: de lat hoog leggen om innovatief te zijn of het veilig spelen. Ook noemt hij de next-gen consoles als één van de redenen waarom er dingen mis gingen. Gezien deze nog in ontwikkeling waren toen ze bij DICE aan de game begonnen, hebben ze veel aspecten van Battlefield 4 pas later in het ontwikkelingsproces kunnen testen. Ook Karl-Magnus Troedsson van DICE was aanwezig bij het interview en voegt toe dat veel leden van de studio het zich persoonlijk hebben aangetrokken dat Battlefield 4 in een gebroken staat werd afgeleverd. Ze willen echter niet achterom kijken en juist leren van de fouten die zijn gemaakt.
Dat DICE en Electronic Arts bij veel fans het vertrouwen hebben gekrenkt, is iets dat niet ter discussie staat. Toch weten we dat ze bij DICE wel degelijk in staat zijn goede games af te leveren en wellicht is deze tik op de neus genoeg geweest om de launch van Battlefield Hardline als een zonnetje te laten lopen. Deze is nu als bèta te spelen en verschijnt op 21 oktober.