PlayStation in onderhandeling om FromSoftware over te nemen
Een goede move?
Nog geen account? Registreer hier
EA oprichter Trip Hawkins vindt dat de console markt niche wordt. In een interview met IGN laat één van de meest notoire bobo’s van de industrie zich uit over de toekomst van gaming. We gebruiken het woord bobo, maar eigenlijk doen we de man daarmee tekort.
Toegegeven, hij heeft met de oprichting van EA genoeg geld verdiend om een klein Afrikaans land de 21e eeuw in te schoppen, maar laat zijn prodent-smoel je niet op het verkeerde been zetten. Deze man heeft met Steve Jobs aan de wieg gestaan van de Apple Computer, maar heeft ook tragiek gekend door zijn geavanceerde 3DO-console eenzaam naar het graf te moeten dragen. Als je dan ook nog aan de basis staat van ‘s werelds grootste game-publisher Electronic Arts, ja dan kan je wel wat.
In het tweegesprek laat Trip zich uitgebreid aan de tand voelen over de toekomst van consoles en gaming in het algemeen. Hij valt maar meteen met de deur in huis.
“De console markt zal er altijd blijven, omdat er altijd een groep hardcore gamers blijft die van innovatie houdt. Maar de markt zal wel een stuk kleiner worden, vergelijkbaar met een hobby markt. Kijk bijvoorbeeld naar vliegtuigen. De meesten van ons zijn tevreden met de rol van passagier, maar er is ook een hobbymarkt voor mensen die bezeten zijn van de vliegerij, die sparen voor vlieglessen en dromen van een eigen vliegtuig. Ik denk dat vergelijkbaar is met de rol die consoles zullen hebben in de toekomst.”
“Begrijp me niet verkeerd, miljarden mensen spelen vandaag de dag games. De game industie wordt eindelijk een massa-markt, verspreidt over twee miljard PC’s, vier miljard mobiele telefoons, en binnen een paar jaar op een miljard tablets. Als we spreken over het bereik van games, dan beginnen we nu pas over echt grote getallen te praten.”
“Games ontwikkelen zich in alle richtingen. Veel mensen spelen om sociale redenen en spelen wanneer het even uitkomt. Het gevolg is een trend van meer mobiele games, browser games, en games in de cloud. Vergelijk dat met de mogelijkheden van een console, waarbij je iets koopt of download dat je alleen op een enkel apparaat en op een specifieke plek kunt spelen. Vroeger ging ik naar de kelder om Grand Theft Auto te spelen. Maar de Facebook gamer kan spelen op zijn werk, thuis en in een hotel op de PC. Zij kunnen zo’n beetje vanuit elke situatie toegang krijgen tot een browser. Het gemak staat voor hen voorop.”
Gruwel je al bij het idee van een eindeloze stroom aan Angry Birds klonen? Goed, dan hebben we er nog één voor je. Trip Hawkins heeft onlangs royaal geïnvesteerd in Extreme Reality. Dit bedrijf ontwikkelt software die in principe elke 2D camera in staat moet kunnen stellen om te functioneren als een Kinect. Ook met deze investering speculeert Hawkins op de nabije toekomst.
“Het publiek krijgt steeds meer toegang tot computers waarbij het niet mogelijk of wenselijk is nog een controller te moeten gebruiken. Een oplossing met software hiervoor, zal op de lange termijn input met bewegingen breed toegankelijk maken.”
“De techniek heeft het potentieel door te breken naar een veel groter publiek dan alleen het ‘hardcore’ segment. Deze mogelijkheid zie je voortvloeien uit de verwachting dat computers door meer en meer mensen gebruikt worden naarmate ze intuïtiever worden in hun gebruik.”
En daarmee eindigt het interview. Hmmm, een toekomst waarin we met zijn allen vingervervend in de lucht spelletjes zitten te spelen die je een chimpansee nog zou kunnen leren. Dat zal ongetwijfeld het type nachtmerrie-scenario zijn, waarvan velen onder jullie schreeuwend wakker worden ‘s nachts.
Als Trip Hawkins gelijk krijgt, is het ook moeilijk voor te stellen dat er nog een levensvatbare markt voor consoles is. Immers, met een klein hobby publiek is er weinig reden voor een ontwikkelaar om miljoenen te investeren in grote triple A-titels, ook al zijn de technologische mogelijkheden daar.
Maar is de console zo’n statisch product als Trip Hawkins ons voorstelt? Wat te denken van streaming gaming, dat de gebruiker bevrijdt van geavanceerde hardware en locatie, maar in een toekomst van extreme internetsnelheden wel een meeslepende en hoogstaande game ervaring mogelijk maakt?
Voeg daarbij daarbij de gedachte dat er voor sterke toegwijde games altijd een groot publiek te vinden is, en dan zien wij het dus zo’n vaart nog niet lopen. Dat de wens daarin ook vader van de gedachte is, geven we ruiterlijk toe. Laat jij ons anders weten hoe jij over de woorden van Trip Hawkins denkt? Op zijn minst nodigen zijn woorden uit tot een stevige dialoog, en daar houden we wel van.