Blizzard komt met World of Warcraft: Mists of Pandaria Classic
Pandaria awaits!
Nog geen account? Registreer hier
Je hebt gewerkt aan gigantische games als Uncharted 4 en The Last of Us 2, wat doe je dan? Juist, overstappen naar het ( mogelijk meest ambitieuze ) project van de concurrentie.
Dit is in ieder geval waar Robert Ryan voor heeft gekozen. Hij werkte van 2011 tot 2017 bij Naughty Dog. Hier was hij game designer voor Uncharted 3: Drake’s Deception, The Last of Us, Uncharted 4: A Thief’s End en The Last of Us 2. Niet de minste games als je het ons zo vraagt. Daarna verhuisde hij naar EA’s Motive Studios ( waar hij aan een nog niet aangekondigde game werkte) en nu vertrekt hij naar The Initiative, een studio van Xbox. Hoe we dit weten? Hij paste zijn LinkedIn profiel aan, en is zijn nieuwe carrière switch aan het licht gekomen.
Ryan is niet de eerste grote naam die naar de nieuwe studio vertrekt. God of War veteraan Brian Westergaard is de director of production, Drew Murray ( Sunset Overdrive, Resistance 3) is lead designer, William Archbell ( 343 Industries) is de technical director en Blake Fisher ( Xbox) is de director of world and narrative. Daarnaast is Daniel Neuburger, die aan Rise of the Tomb Raider werkte de game director bij The Initiative. Als kers op de taart zijn ook nog eens Tom Sheperd en Christian Cantamessa ( Rockstar) ingehuurd.
De studio wil “klein” blijven, maar daarnaast willen ze grenzen verleggen en risico’s nemen om iets unieks en spectaculairs te maken. The Initiative is een van de zeven studio’s die Microsoft heeft opgezet of bemachtigt in het afgelopen jaar. Op de E3 van 2018 maakte Microsoft bekend dat ze Playground games hadden bemachtigd ( Forza Horizon). Daarnaast ook Compulsion Games ( We Happy Few) , Ninja Theory ( Hellblade) en Undead Labs ( State of Decay). Op het X018 event in Mexico maakte ze nog eens bekend dat ze Obsidian Entertainment ( Fallout: New Vegas) en inXile Entertainment ( Wasteland 3) aan zich hebben verbonden.
The Initiative en al deze nieuwe studio’s werden in het leven geroepen of bemachtigd vanwege de kritieken dat Xbox te weinig exclusieve games zou hebben.