PlayStation in onderhandeling om FromSoftware over te nemen
Een goede move?
Nog geen account? Registreer hier
In het land van de enorme burgers is de Wii U gister uitgekomen, wij in Europa moeten helaas tot 30 november wachten voordat we aan de slag kunnen met het nieuwe speeltje van Nintendo. De Wii U moet de hardcore gamers tevreden gaan stellen met dikke (third-party) triple-A titels, maar er is ook ruimte voor Indie-games. De Wii U eShop laat Indie-ontwikkelaars zelf hun prijs bepalen en volgens de ontwikkelaar van Trine 2, Frozenbyte, maakt dit de Wii U een aantrekkelijk platform voor Indie-games.
In een gesprek met IGN liet Forzenbyte’s marketing manager, Mikael Haveri, weten dat de Wii U eShop veel macht in de handen van de ontwikkelaars houdt. “Dat is precies waarom we enthousiast zijn over de eShop, we hebben veel zeggenschap over de prijs van onze producten met maar een paar basis richtlijnen van Nintendo zelf. We kunnen onze verkoopprijzen zelf bepalen en die continu blijven veranderen op basis van onze verkopen. Het komt zeer dichtbij wat Apple en Steam op het moment aan het doen zijn, een uitermate vriendelijke Indie-omgeving”, aldus Mikael Haveri.
Hiernaast is ook bekend geworden dat Nintendo geen vergoeding vraagt voor Indie-gamepatches, die anders nog weleens voor flinke vertraging kunnen zorgen bij het oplossen van bugs. “Simpel gezegd heeft Nintendo ons laten weten dat er geen extra kosten verbonden zijn aan nieuwe patches (die behoorlijke prijzig kunnen zijn op andere platforms) en we kunnen hierdoor onze games updaten wanneer we willen. Dit is een enorme vooruitgang voor Indie-games”. Haveri liet daarnaast weten dat Nintendo zich flexibeler opstelt tegenover digitale distributie en erkende dat de vorige eShops niet aan de verwachtingen voldeden. Hij is dan ook erg tevreden over de vooruitgang van de eShop bij de Wii U, en denkt dat Nintendo in de juiste richting gaat voor Indie-game ontwikkelingen.
Frozenbyte’s Trine 2: Director’s Cut moet bij de launch van de Wii U, op 30 november, in de eShop te downloaden zijn. Nintendo lijkt de online functionaliteit flink te omarmen en daarbij veel mogelijkheden te bieden voor de Indie-gamescene. Wat vind jij van deze flexibele houding van Nintendo? Gaat de Wii U inderdaad Indie-game-heaven worden?