PlayStation in onderhandeling om FromSoftware over te nemen
Een goede move?
Nog geen account? Registreer hier
Dat een game ontwikkelen een aardige zak geld kost, weet iedereen. Denk alleen al aan de honderden medewerkers die jarenlang naar het eindresultaat toewerken en wel netjes elke maand hun loon moeten krijgen. Alles bij elkaar opgeteld, loopt het uit de hand en de productiekosten van games worden te hoog volgens Volition’s Boone. Hij heeft het idee dat het flink schadelijk kan zijn voor de game-industrie dat er zo met geld gesmeten wordt.
Het is bijna onvermijdelijk om een game als Grand Theft Auto V niet te betrekken bij een artikel als deze. De laatste game van Rockstar kostte namelijk om en nabij 265-miljoen dollar om te ontwikkelen en te marketen. Het bedrag werd heel dik terugverdiend, maar dat blijkt een uitzonderlijk geval te zijn in de game-industrie. De senior producer bij Deep Silver Volition, Jim Boone, weet namelijk uit eigen ervaring dat het anders kan lopen. De Saints Row IV-serie, waar de ontwikkelaar verantwoordelijk voor is, komt namelijk bij uitgeverij THQ vandaan. THQ ging in december vorig jaar failliet, nadat er meer geld uitging dan er binnenkwam.
In een interview dat Boone had met OXM vertelde hij dat hij denkt dat het uit de hand loopt. “We zijn allemaal hardcore gamers bij Volition en uiteindelijk maakt het ons echt niet uit hoeveel geld een ontwikkelaar heeft uitgegeven om een game te produceren. Uiteindelijk ben ik hetzelfde bedrag kwijt als ik een game koop in de winkel en boeit het me niet of er nu tachtigmiljoen of tweehonderdmiljoen dollar aan uitgegeven is. De beste game krijgt mijn geld”, aldus Boone tijdens het interview.
Uiteraard is er veel geld nodig om een geweldige game te ontwikkelen, maar volgens Boone zorgen die hoge bedragen ervoor dat ontwikkelaars niet meer innovatief kunnen zijn. Boone: “Games zijn zo ontzettend duur dat uitgeverijen niet meer willen dat je risico’s neemt. Dat betekent dat je dus ontzettend groots moet uitpakken en echt ontzettend veel geld moet uitgeven of je gaat dingen doen die het net niet zijn. Dat zorgt er dan voor dat mensen de game sowieso niet kopen en eerder kiezen voor de game die zo ontzettend veel gekost heeft.” Je kunt als gamer maar één keer je geld uitgeven, waardoor het vrij risicovol is om als ontwikkelaar al je geld op één titel te zetten. Als het aan Jim Boone ligt, is het handiger om zulke hoge bedragen te verdelen onder meerdere titels. Zo is de kans groter dat er tenminste één game ervoor zorgt dat het geheel winstgevend is.
Als we Boone moeten geloven, gaan er veel uitgeverijen dezelfde fouten maken als THQ destijds gemaakt heeft. Laten we hopen dat dit niet het geval is en de game-industrie zichzelf niet naar de knoppen helpt. Uiteindelijk willen we uiteraard als gamers innovatie zien, wat op deze manier niet het geval is.