Dragon Quest III HD-2D Remake voorzien van Launch Trailer
The Legacy Begins...
Nog geen account? Registreer hier
Crytek heeft het moeilijk. Zoals elk bedrijf heeft de ontwikkelaar door de jaren heen pieken en dalen gekend, maar vooral het afgelopen jaar was erg zwaar. Crytek zit financieel in de hoek waar de klappen vallen en er kwamen berichten naar buiten dat zelfs salarissen niet werden uitbetaald. Het bedrijf besloot een nieuwe koers te varen, maar juist Crytek’s transitie naar F2P-bedrijf is de financiële boosdoener. In een interview met Eurogamer gaat oprichter en CEO Cevat Yerli dieper op de zaken in.
“We hebben een behoorlijke verandering ondergaan, zoals eigenlijk de gehele game-industrie heeft gedaan. Een deel van de verandering had een financiële reden, een andere was van strategische aard en een deel om te reorganiseren”, vertelt hij. “We hebben gekeken naar welke games in onze nieuwe strategie passen. Mede hierom hebben we besloten om de Homefront IP en ook het Homefront team — wat een groot deel was van het team in Engeland — te verkopen.”
Volgens Yerli komen de financiële problemen vooral voort uit de overgang naar een F2P-bedrijf. Hoewel de beslissing hiervoor al een aantal jaar terug is gemaakt, werden toch games als Homefront en Ryse in ontwikkeling genomen. Desondanks heeft volgens Yerli de verkoop van Homefront niets met de financiële situatie te maken. “De verkoop van Homefront was puur een strategische beslissing. Om Homefront te kunnen maken, hadden we onze volledige aandacht als studio weer moeten verleggen en dit zou ten koste gaan van de overgang van Crytek naar een F2P-bedrijf. Dat is ook de afweging die we hebben gemaakt. Stellen we de overgang nog verder uit, of doen we het toch nu? Homefront is een geweldige titel waar we nog steeds in geloven, maar we zijn erg tevreden met de deal die we hierin hebben gemaakt. Het is voor iedereen een win-winsituatie.”
Inmiddels vertoeft Crytek in beter vaarwater na een financiële injectie van buitenaf, en ziet de toekomst van het bedrijf er ook rooskleuriger uit. Het bedrijf heeft volgens Yerli nooit op de rand van faillissement gebalanceerd. De volledige aandacht van de studio ligt nu bij de games Warface, Arena of Fate en Hunt. Voorlopig hoeven we dan ook niet te rekenen op een nieuwe Crysis of Ryse, en al helemaal niet op Timesplitters.