Blizzard komt met World of Warcraft: Mists of Pandaria Classic
Pandaria awaits!
Nog geen account? Registreer hier
Bungie zag Halo Wars als het uitmelken van de serie en niet als een product dat de Halo-naam waardig was. Ook Tony Goodman, voormalig CEO van Ensemble Studios, was niet bepaald blij met het hinderende optreden van Microsoft bij het productieproces van de game. In een interview met GamesIndustry spuwt hij zijn gal over de manier waarop Microsoft omging met de creatieve geesten bij Ensemble. Halo Wars, het project van de studio, had zelfs nooit een Halo-game moeten zijn…
Afgezien van het feit dat de heer Goodman tevreden is met het eindproduct, hij noemt het immers “een fantastisch, niet erkend product”, is hij allerminst te spreken over de bemoeienis van de hoge pieten bij MS. De strategy game voor de Xbox 360 waar Ensemble destijds mee bezig was, moest van het softwarebedrijf per sé de Halo-naam dragen. De hoge heren hadden namelijk een slecht gevoel bij het lanceren van een RTS op de Xbox 360. “Microsoft wilde geen gokje wagen. Ze zeiden: ‘ik weet niet of we het risico willen nemen een strategy game op de console uit te brengen. We zouden ons beter voelen als Halo eraan gekoppeld werd”, meldt Tony.
Zodoende werd Halo er met de haren bij getrokken door de mannen in pakken. Het werk van Ensemble moest vervolgens niet alleen een extreme make-over krijgen, maar kreeg ook te kampen met een flink uitstel. Het eindproduct werd bovendien alles behalve wat de makers in eerste instantie voor ogen hadden. “Het moeilijke daarvan was dat de game een jaar vertraging opliep en het is nooit helemaal hetzelfde geworden.” Microsoft zag in de koerswijziging van het project absoluut geen moeilijkheden. Een flinke emmer Halo-verf over de hele zooi gooien, leek het bedrijf een prima oplossing. “Ze zeiden simpelweg: ‘Waarom veranderen jullie dat wat jullie hebben niet gewoon naar Halo-dingen?’ Maar het ligt natuurlijk niet zo eenvoudig.”
Bungie, de ontwikkelaar van de Halo-reeks, stond ook niet beslist te trappelen om hun IP uit handen te geven. Dat zorgde uiteraard ook voor enige wrijving tussen de twee getalenteerde studios. “Bungie was ook niet blij met het idee. Ze noemden het ‘the whoring out’ van hun franchise. Dat zorgde niet voor een geweldige relatie tussen ons en Bungie. Ze zagen ons als iemand die inbreuk maakte op hun franchise”, aldus Tony Goodman. Helaas krijgen we, door de invloed van Microsoft, nooit te zien wat Ensemble oorspronkelijk van plan was met de Xbox 360 RTS-titel. Wie weet was de game zelfs beter uit de verf gekomen dan het ietwat magere Halo Wars.