Ghostface speelbaar in fighting game Mortal Kombat 1
Lekker bloederig...
Nog geen account? Registreer hier
Guerilla Games is één van de grootste game studio’s uit Nederland. De makers van Killzone en Horizon: Zero Dawn hebben een wereldwijde status en opereren nog altijd vanuit Amsterdam. Breda wil nu ook een puntje van de taart meeakken. Met Breda Game City is er een een professionele, gezonde en creatieve omgeving gecreërd waarin men vanuit Brabant een voortvarende game industrie wil maken. Maar hoe wil Breda Game City dit gaan bewerkstelligen? En kan (en wil) Breda Game City zich uiteindelijk gaan meten met Amsterdam en Guerilla games?
Stichting Breda Game City (BGC) is opgericht door een divers team van experts. Dit team voelt zich verbonden met de stad vanwege het gezamenlijk besef dat er in Breda vele onbenutte mogelijkheden en kansen liggen voor de
videogame industrie. De stichting heeft als doel om Breda en de Zuidelijke Nederlandse regio zowel nationaal en internationaal op de kaart te zetten. Dit doen ze door het veelzijdige Bredase talent zichtbaar te maken en ook door de
ideale factoren, kansen en activiteiten op te zoeken en/of te creëren voor nieuwe en bestaande bedrijven
in Breda. De Gemeente Breda is ook betrokken als partner, daar ze zich wil ontwikkelen als Internationale Hotspot
voor Toegepaste Technologie en Creativiteit. Onderdeel hiervan is het samen met bedrijven en
kennisinstellingen inzetten op het stimuleren van innovatie en ondernemerschap. De studio sluit
hier goed bij aan en de gemeente heeft haar steun dan ook al toegezegd voor de komende jaren.
De plannen voor Breda Game City zijn in ieder geval meer dan duidelijk. Zij willen ook games maken. Zij willen ook hun eigen games industrie gaan creëren. En aan de ambitie en inzet vanuit de organisatie zelf ligt het in ieder geval niet. De vraag is alleen: gaat het ook lukken? En eerlijk is eerlijk, het is moeilijk om hier een echte pijl op te trekken. Games maken is tegenwoordig vanuit zo’n beetje elke slaapkamer wel mogelijk. Maar een hele infrastructuur creëren met mensen die bewust naar je stad komen voor de gamesindustrie (a la Quebec Canada) is makkelijker gezegd dan gedaan. Voor nu rest ons daarom ook om te zeggen: de tijd gaat het ons leren.