Menu Premium

Blizzard raakte Diablo II vlak voor launch in zijn geheel kwijt

Jan Johan Beldrok 18/11/2019 0 Tweet Het Like/Deel Het

Een absolute horror-story voor iedereen die op computers aan grote projecten werkt: het per ongeluk compleet deleten van jouw werk. Blizzard overkwam het ergens in 2000, toen vlak voor de launch van Diablo II iemand een paar verkeerde handelingen deed op de computer en het spel per abuis van de harde schijf af flikkerde. Of zoals de toenmalige Blizzard boss Max Schaefer meldde in een interview op Exilecon 2019: ‘We lost the entire backup of the game’s source code and assets. Not just our code, but all of our assets. Irrevocably, fatally corrupted”. Broer Eric voegde toe: “It’s all gone. We were supposed to have a backup but neglected it.”

Twee dagen lang was Blizzard in totale paniek

Twee dagen lang regeerde totale paniek de burelen van Blizzard. Vlak voor de release je game deleten, hoe fix je dat in hemelsnaam nog zonder backup? In zo’n korte tijd. Eric Schaefer: We finally rebuilt a lot of it through what people had at their homes. I had a big chunk of it. Went home, pulled out the hard drive or whatever we did back then. Spent a few days reconstructing it, which ended up working fine, except that we lost all the history. We lost a lot of the assets, art assets.”

Het ontbreken van alle assets van Diablo II maakt een remake vrijwel onmogelijk

Voor Diablo II betekende dat de redding. Voor een eventuele remake, iets waar vaak geruchten over de rondte doen en waar veel fans naar uitkijken, heeft deze fuckup wel vervelende gevolgen. Eric Schaefer: “It would make it very difficult for Blizzard to do a Diablo 2 Remaster because all the assets we used are pretty much gone. They’d have to make them from scratch.” We zullen voor onze broodnodige Diablo fix dus helaas een aantal jaar moeten wachten totdat Diablo IV uitkomt.

Volg gamekings ook op social media Instagram Youtube
HomeVideosNieuwsPremiumPodcastMerch