Blizzard komt met World of Warcraft: Mists of Pandaria Classic
Pandaria awaits!
Nog geen account? Registreer hier
Jason Schreier, de journalist achter het schokkende verhaal achter Anthem, komt nu met aanvullingen op zijn verhaal. Hij heeft verschillende berichten gehad van developers van geliefde AAA studio’s die zeggen: “Replace BioWare with (my studio) and it’s the same story.”
Bioware werknemers hebben ook bij Schreier aangegeven dat het management van de studio in eerste instantie niet inhoudelijk had gereageerd richting het personeel over het artikel. Het bedrijf had toen wel een email verstuurd met een duidelijk bericht: “Praat niet met de pers”. Inmiddels is er ook een lange email verzonden door Bioware GM Casey Hudson. Hierin werden de genoemde problemen erkent. En werd er verdere discussie belooft tijdens een vergadering met alle partijen volgende week.
UPDATE: Yesterday afternoon, not long after this tweet, Bioware GM Casey Hudson sent a long email to the whole studio acknowledging the raised issues and promising further discussion at an all-hands meeting next week. Here's an excerpt: pic.twitter.com/CxFQpkDzsa
— Jason Schreier (@jasonschreier) April 4, 2019
Anthem had niet eens Anthem moeten heten. Slechts enkele dagen voor de jaarlijkse E3-conventie in juni 2017, toen de legendarische studio BioWare haar nieuwste game zou onthullen, was het plan om met een andere titel te gaan: Beyond. Ze hadden zelfs Beyond T-shirts voor het personeel uitgeprint. Maar minder dan een week voor de persconferentie kwam het bericht dat het veiligstellen van de rechten op het handelsmerk te moeilijk zou zijn. Beyond was een naam die tekenend was voor de game, je zou buiten de muren van je fort gaan en de gevaarlijke wildernis in duiken. Anthem was een naam die niet eens echt bij de game paste. Deze feiten en meer is naar buiten gekomen dankzij een publicatie van Kotaku. Negentien mensen van de studio deden anonieme uitspraken.
De afgelopen twee jaar zijn velen ervaren developers weggegaan bij Bioware. Iets waar de studio zich absoluut zorgen over moet maken. Sommige mensen die zijn vertrokken bij de studio praten over angst en depressiviteitsklachten. Er gaat iets goed mis bij de studio en dat doet mensen geen goed. “Mensen waren zo boos en verdrietig de gehele tijd”, zei een anonieme developer. En “Depressie en angstklachten zijn een epidemie binnen Bioware”, vertelde een andere.
Het gehele verhaal van Kotaku kun je hier checken: Klikerdeklik!