Ghostface speelbaar in fighting game Mortal Kombat 1
Lekker bloederig...
Nog geen account? Registreer hier
De verkoop van digitale exemplaren van games is al jaren aan de gang. In hoeverre deze verkoop echter de markt had overgenomen, was altijd al onderwerp van discussie. Nu zijn de cijfers voor de PC verkopen bekendgemaakt en maar liefst 92 procent van games op de PC worden digitaal verkocht.
Deze 92 procent waren de cijfers van 2013, maar men verwacht dat dit aantal in de komende jaren alleen maar zal toenemen. Het draait hier wel echt puur om de games, niet om extra hardware of accessoires. Platformen als Steam en GOG zijn dan ook in de laatste jaren enorm in populariteit toegenomen. Het is voor velen nou eenmaal veel makkelijker om digitaal even snel een game aan te schaffen dan naar de stad te reizen om bij een gameshop langs te gaan. Het feit dat de digitaal aangeschafte games ook direct te spelen zijn, in plaats van moeten wachten tot het fysieke schijfje binnenkomt zoals bij een webshop, zal ook hebben bijgedragen aan de enorme groei van digitale verkopen. In het Verenigd Koninkrijk heeft de digitale markt voor de eerste keer zelfs meer winst gemaakt dan de fysieke markt. Deze winstmarge draait echter wel om alle digitale games, dus ook die op tablet, smartphones en consoles.
Eerder dit jaar maakte PCR ook al bekend dat PC gaming de console markt voorbij was geschoten in inkomsten. Consoles hopen echter de komende maanden terug te kunnen slaan, want met de release van de PlayStation 4 en Xbox One hopen ze een stukje van de markt terug te winnen. Toch blijken PC gamers behoorlijk trouw aan hun beestjes te zijn, want de gespeelde uren onder hen blijven door de maanden en jaren heen redelijk consistent. In 2013 was men bijvoorbeeld bang dat PC gamers veel minder zouden spelen door een gebrek aan grote releases, maar de gespeelde uren bleken ongeveer gelijk te zijn met 2012, waarin wél een aantal grote games langskwamen.
Door het enorme digitale aanbod lijkt PC gaming de ideale speelvorm te zijn geworden voor vele mensen die minder of geen toegang hebben tot speciaalzaken in hun omgeving. In Nederland liggen er voorlopig nog genoeg fysieke PC games in de winkel, maar of dat ook zo gaat blijven met de toename aan digitale verkopen, is nog maar de vraag.