Eindejaarsinterview JJ [Eindejaarscontent 2024]
Alles of niets
Nog geen account? Registreer hier
Escape From Tarkov. Een game die al jaren (zo langzamerhand bijna een decennium) in ontwikkeling is. Pre Alpha, Alpha en Beta (nu onderweg) zijn inmiddels doorlopen en het was relatief stil rondom de game. Nog geen release datum, er werd niet extreem veel aandacht aan gegeven. Totdat er plots de laatste tijd veel nieuws naar buiten komt en de populariteit op streaming kanalen ineens omhoog is geschoten. Hoe kan dat en waarom was die hype er eerder niet? Skate en Koos gaan het je proberen uit te leggen.
Want dat moet natuurlijk eerst wel even uitgelegd worden. De game mag omschreven worden (zoals dat op de site dan ook daadwerkelijk gedaan wordt) als een hardcore, realistische online first-person action RPG/simulator, waarbij ook MMO-onderdelen komen kijken. Dat is een behoorlijk brede omschrijving, en dan zit er ook nog eens een verhaal in. Een gewaagd project dus. Een project dat inmiddels al sinds ongeveer 2012 onderweg is. Ze nemen hun tijd, zullen we maar zeggen.
Om er maar eens wat nieuws van de laatste dagen bij te pakken. Een traditional, full purchase game. Als we dat even vertalen: gewoon een game die je dus voor de volle prijs koopt en waarbij je verder geen in game aankopen hoeft te doen. Geen microtransactions dus. Voorlopig. De game wordt dus ook niet free-to-play, zoals we bij veel andere games de afgelopen jaren wel zagen. Je dokt voor de game en krijgt dan ook de beschikking over alle content. Voor veel mensen waarschijnlijk een verademing. Voorlopig staat de pre-order prijs op $44.99 (op de officiële site van de game). Hierbij hebben we het dan over de standaard editie. En dit is momenteel de enige plek waar de game ook daadwerkelijk gekocht kan worden. Hoe dan ook: geen pay to win dus. Maar de hamvraag van dit item is niet of dit goed nieuws is, maar waarom de game de laatste tijd ineens zo populair is. Waar komt dat vandaan?