Dragon Quest III HD-2D Remake voorzien van Launch Trailer
The Legacy Begins...
Nog geen account? Registreer hier
Eind dit jaar barst er een enorme race-oorlog los op de PlayStation 4 en de Xbox One. Niet alleen verschijnen er exclusieve racetitels voor beide consoles – Driveclub voor de PlayStation 4 en Forza Horizon 2 voor de Xbox One en Xbox 360 -, maar ook verschijnen er twee in het oog springende third-party racegames. Zo kunnen The Crew en Project CARS gaan uitmaken welke racetitel op alle platformen de meeste exemplaren gaat wegzetten en Slightly Mad Studios heeft met zijn game in ieder geval al de broodnodige technische prestaties bereikt op de PlayStation 4 om hier kans op te maken: Project CARS draait op 60 FPS op de PlayStation 4.
Dit heeft Jan Frischkorn, Vehicle Art Manager voor Project CARS, op de Gamescom 2014 bevestigd aan DualShockers. De vraag is dan natuurlijk hoe het zit met de Xbox One-versie van de game en het antwoord hierop valt dan ook in de categorie ‘voorlopig teleurstellend’. Slightly Mad Studios heeft het namelijk nog niet voor elkaar gekregen om de Xbox One-versie van Project CARS op 60 FPS te laten draaien, zonder dat andere aspecten van de game hieronder komen te lijden. Dit is overigens ook meteen de reden voor het feit dat Project CARS nu alleen tentoongesteld wordt op de PlayStation 4.
Frischkorn zegt daarbij eigenlijk heel erg duidelijk waardoor dit komt. De PlayStation 4 is namelijk een stuk krachtiger en heeft daarmee dus ook een streepje voor op de Xbox One. Daarnaast was Jan Frischkorn erg verrast over het simpele gemak waarmee ontwikkelaars een PlayStation 4-game kunnen ontwikkelen en was hij ook erg te spreken over hoe goed Project CARS op Sony’s console zichzelf draaiende weet te houden. Wel is er natuurlijk altijd baas boven baas: waar de console versies van de racegame 60.000 polygonen per auto op je beeldscherm weten te toveren, zit dit aantal op een PC met Ultra settings al gauw tussen de 200.000 en 300.000. Wanneer je een PC hebt die de game maximaal op High settings kan draaien, speel je in principe dezelfde game als de Xbox One- en PlayStation 4-bezitters van de game: op High tovert de PC-versie namelijk ook 60.000 polygonen per auto op je scherm.
Erg nuttige informatie over Project CARS dus op deze late vrijdagavond. De frame rate-oorlog was vorig jaar met de release van de PlayStation 4 en Xbox One natuurlijk al begonnen en alhoewel Sony eigenlijk al kan roepen deze gewonnen te hebben, blijft het interessant om te zien hoe de technische voorsprong van de PlayStation 4 daadwerkelijk uitpakt wanneer games verschijnen. Of er bij de release van Project CARS dus een aanzienlijk verschil te zien is tussen de PlayStation 4 en Xbox One-versies van de game, weten we in november 2014. In die maand verschijnt de racegame namelijk voor de PlayStation 4, Xbox One en de PC. De Wii U-versie van Project CARS is in een eerder stadium uitgesteld naar het jaar 2015.