De emotionele kracht van live vertolkte muziek uit videogames
Een video om naar te luisteren
Nog geen account? Registreer hier
Cheats. Iedere gamer heeft ze waarschijnlijk wel een keer gebruikt, zo ook Steven en Skate. Daarom gaan ze het in deze Retrokings eens hebben over een stukje geschiedenis van het cheaten. Vroeger was het zelfs makkelijker dan dat het tegenwoordig is in games. In de tijd van de NES en de Game Boy waren daar namelijk naast massa’s codes ook aparte devices voor te koop en twee daarvan zijn de Game Genie en de Action Replay. Steven heeft ze van Magix Buttons meegenomen naar de studio en gaat je er samen met Skate alles over vertellen in deze Retrokings over Game Genie en Action Replay.
Zoals eerder genoemd, is cheaten in games tegenwoordig een stuk minder bijzonder dan dat het vroeger was. Je tikt een paar toetscombinaties in, en voilà daar staat je superstrakke sportwagen. Of je belt een telefoonnummer in GTA en je bent de politie kwijt. Vroeger was dit anders, want het had namelijk groot effect op de game als je codes gebruikte en je wilde daarom ook zo min mogelijk aan de rom van de game aanpassen. Voor de mensen die ondanks dat toch codes wilden gebruiken, waren er externe devices. Deze devices plaatste je tussen de game en de console waardoor de cheats niet integreerde in de game. Natuurlijk waren er vroeger ook toetscombinaties. Ze hebben het daarom ook nog even over de oorsprong van “UP, UP, DOWN, DOWN, LEFT, RIGHT, LEFT, RIGHT, B, A”. Velen van jullie kennen deze knoppencombinatie waarschijnlijk als de Konami-code. Bij Steven is deze ook zeker bekend en hij heeft er zelfs nog wat leuks over te vertellen.
Dus voor iedereen die zich afvraagt hoe mensen vroeger de onmogelijke spellen als Gradius wel uit wisten te spelen; Steven en Skate hebben het antwoord voor je. Kijk dus snel naar deze Retrokings over Game Genie en Action Replay, maar hou het wel geheim: niemand houdt van cheaters.