Blizzard komt met World of Warcraft: Mists of Pandaria Classic
Pandaria awaits!
Nog geen account? Registreer hier
Een van de games die dit jaar moet gaan laten zien wat de next-gen consoles allemaal aankunnen, is Eidos Montreal’s Thief. De franchise die een tijdje afwezig is geweest, kan daarnaast ook bewijzen wat er uit de current-gen consoles gehaald kan worden en verschijnt natuurlijk ook op de PC. Uiteraard is het ook zeer belangrijk dat het qua gameplay goed is en daarom komen we vandaag meer te weten van de dievengame, want Eidos Montreal vertelt nieuwe details van Thief.
Dit doet producer Joe Khoury in een interview met het Britse OXM. De man gaat in het interview dieper in op de gameplay van Thief, maar ook wordt de man ondervraagd over het feit of we nieuwe dingen kunnen verwachten in de titel. De man wordt op het gebied van graphics meteen aan de tand gevoeld, als hem wordt gevraagd hoe dicht de next-gen versies van Thief in de buurt komen van de PC-versie. “Die komen zeer dichterbij. Ik weet echter niet precies wat de verschillen zullen zijn tussen de versies”, aldus Khoury. Ook werd de man gevraagd of Eidos Montreal al heeft gedacht aan het implementeren van Kinect- of andere specifieke functies voor een bepaald platform. Daarop kon de man niet veel meer zeggen dan dat er over na werd gedacht, maar dat er nog geen officiële aankondiging over gedaan gaat worden op dit zekere moment.
Interessanter is natuurlijk wat de game zelf gaat zijn en daarom werd er ook gevraagd of er bijvoorbeeld een Cradle-style achtig level in deze Thief te vinden gaat zijn. “Er zitten zeker stukken in de game die horrorelementen bevatten. We zijn er voorlopig echter nog niet over uit of er ook gehele horrorlevels te vinden zullen zijn in de game”. De producer wilde daarnaast niet zoveel kwijt over de inspiratiebronnen van de game, omdat “het beter is als de gamer deze zelf weet te vinden in de game”.
Joe Khoury is er overigens van overtuigd dat geweld niet de drijfveer is om een game goed in de markt te kunnen zetten. “Wanneer je kijkt naar de basis van de game, denk ik dat gamers ook erg geïnteresseerd zijn in titels waarbij het niet zo erg draait om geweld. Natuurlijk kun je de tegenstanders in de game wel elimineren, maar dat is niet helemaal wat we willen uitdragen met Thief”, aldus een zichzelf naderverklarende Khoury. De man geeft daarnaast aan dat hoofdpersonage Garret het totaal niet leuk vindt om in de schijnwerpers te staan, waardoor je dus ook niet zo snel geweld zou hoeven gebruiken. “Thief is een game waarbij je de situatie goed moet beoordelen. Het is eigenlijk een hele grote puzzel”, voegt Khoury nog even toe.
De producer vertelt daarnaast over de subtiele hints die de game bevat, maar die je ook uit kunt zetten. “In de retail-versie van Thief kun je deze opties uitzetten”, aldus de duidelijke producer van Eidos Montreal. Hij zegt hiermee dat je daarmee jezelf veel beter beloont, want door de subtiele hints niet gebruiken, kom je in leuke situaties. “Je kunt erg veel ontdekkingen doen, zoals ‘hey, daar kan ik heen’ of ‘ daar kan ik een Rope Arrow op schieten’”. Wel zijn er enkele limieten, waardoor je deze situaties niet overal zal krijgen volgens de producer.
Het is dus duidelijk dat Thief een groots project is van Eidos Montreal. De afwezigheid van de game ten tijde van de current-gen consoles gaat de ontwikkelaar dus goed proberen te maken met dit deel en of ze dat gaat lukken met deze game merken we snel genoeg. Thief moet namelijk op 28 februari gaan verschijnen voor de PC, PlayStation 4 en de Xbox One. Zeggen dat de Thief-franchise afwezig is geweest ten tijde van de current-gen consoles is niet helemaal op waarheid berust, want op de laatste dag van februari zal de dievengame ook verschijnen voor de Xbox 360 en de PlayStation 3.