Dragon Quest III HD-2D Remake voorzien van Launch Trailer
The Legacy Begins...
Nog geen account? Registreer hier
Waar de MMO-markt op de PC al jaren als een huis staat, is er op de console eigenlijk geen bombastische MMO-titel te vinden. Zo valt de PlayStation 3 eigenlijk maar op twee degelijke MMO’s te betrappen, in de vorm van DC Universe Online en Final Fantasy XIV: A Realm Reborn. Voor de mensen die graag een game in de World of Warcraft-stijl zouden willen zien op de console is dit natuurlijk een fikse aderlating. Wanneer je echter een Xbox One of een PlayStation 4 in huis hebt gehaald, kun je binnenkort wél een grootse MMO verwelkomen op de console. Bethesda is namelijk hard bezig met de ontwikkeling van The Elder Scrolls Online en heeft daarbij enkele lessen geleerd. Volgens de uitgever wordt de game onder andere niet bepaald mainstream, want The Elder Scrolls Online is niet voor iedereen volgens Bethesda.
Het bedrijf lijkt zich te realiseren dat de driedubbele kosten voor de game voor sommigen onder ons iets te ver gaat. Hoewel je op de PlayStation 4 niet per definitie een PlayStation Plus-abonnement nodig lijkt te hebben, is er op de Xbox One een Xbox live Gold-lidmaatschap vereist. Daarnaast zal ook de portemonnee moeten worden getrokken voor de maandelijkse kosten van The Elder Scrolls Online én moet je de game in huis halen. Bethesda lijkt opties te gaan bieden om de game toch eerst uit te kunnen proberen, maar zegt daarbij meteen dat de mensen die de game willen proberen niet de echte doelgroep zijn voor de game. “Eigenlijk proberen we een game te maken voor de mensen die we niet meer hoeven te overtuigen om in een MMO te stappen”, aldus Pete Hines van Bethesda.
De uitgever probeert met deze uitspraken overigens niet meteen iedereen die niet van MMORPG’s gediend is buiten te sluiten. Integendeel zelfs: “Wij weten heel goed dat mensen die bijvoorbeeld Skyrim spelen niet per definitie RPG-spelers zijn. Voor sommige mensen was dit hun eerste RPG. Deze gamers verwachten heel wat anders van een role-playing game dan de mensen die hun hele ziel en zaligheid in het spelen van dit genre stoppen”, aldus Hines. De uitgever denkt met The Elder Scrolls Online de ervaring van games als Oblivion en Skyrim naar een wereld te brengen die zich online zal gaan afspelen, waardoor mensen zich herkenbaar zullen voelen met de MMO.
De uitgever beseft zoals gezegd wél dat alle kosten die bij The Elder Scrolls Online komen kijken niet voor iedereen weggelegd zijn. “Wanneer je absoluut niet maandelijks voor een game wilt betalen, dan staan we niet op jouw lijstje. Wij accepteren dat, want sommige mensen willen gewoon bepaalde dingen niet doen of zien in games”, aldus Hines.
Bethesda realiseert zich dus dat niet iedereen met deze game aan de slag gaat, maar verwacht wel dat heel veel mensen de game wél gaan spelen. Dit lijkt op de PC overigens iets eerder te gaan gebeuren dan op de console, want de Xbox One- en PlayStation 4-versies van The Elder Scrolls Online staan op de planning voor de aankomende zomer.