!@#$% over budget Arcane, interview Hermen Hulst & Ubisoft
Ook in 2025 zeuren we vrolijk door
Nog geen account? Registreer hier
GTA 6 moet dit jaar gaan uitkomen. Als de gamegoden meewerken, that is. Er zweven drie vragen rond de grootste release van 2025. Wanneer komt de tweede trailer online? Wat is de releasedatum van GTA 6? En, gaat GTA 6 minimaal net zo goed worden als GTA 5? Op de eerste twee vragen kunnen we geen antwoord geven. Gewoonweg omdat we het niet weten. Volg daarvoor gewoon social media, want elke dag wordt daar over wel een ‘semi-informatieve’ scheet gelaten. Op de derde vraag probeert JJ in dit werkstukje een antwoord te geven. Hij denkt die derde vraag namelijk bevestigend te kunnen beantwoorden en de sleutel naar het antwoord zit in Red Dead Redemption 2. Inderdaad, een game uit 2018.
Hoe kan een game, die al meer dan zeven jaar oud is, in hemelsnaam het bewijs in zich hebben dat GTA 6 straks de hele wereld omver blaast? JJ gaat het je in deze video uitleggen. Bijvoorbeeld door te schetsen hoe de open wereld van deze Western-game verschilt van al het andere open wereld werk. Hoe Rockstar daar de tijd echt ver vooruit was. Maar ook door te laten zien hoe de studio’s van de Amerikanen een creatieve omgeving opzetten die ze mogelijkheid verschaft om de tijd ver vooruit te kunnen zijn. Het werkproces achter Red Dead Redemption 2 levert met andere de blauwdruk, hoe Rockstar de wedstrijd inzake GTA 6 ingaat.
Anders dan hun werelden, is Rockstar niet bepaald open over hoe ze hun games maken. De studio’s zijn gesloten als een oester. Het recept achter al dat detail is en blijft daardoor geheim. Maar als je online goed zoekt, kun je toch wel wat voorbeelden van de maniakale werkwijze van de Amerikanen vinden. Een werkwijze die er volgens JJ voor moet gaan zorgen dat ze met GTA 6 een nieuwe standaard neerzetten.