De emotionele kracht van live vertolkte muziek uit videogames
Een video om naar te luisteren
Nog geen account? Registreer hier
We gaan het hebben over Duke Nukem Forever. De game die bijna (of misschien wel helemaal) een meme werd onder gamers omdat het zo ontiegelijk lang in ontwikkeling was. Dit soort ontwikkelingsprocessen weet JJ altijd te intrigeren. Helemaal als je weet dat Blammo en Gamekings best nog wel een rolletje hebben gespeeld bij het verschijnen van de game en zelfs even internationaal nieuws waren. Dat moet dus een mooi verhaal opleveren. Vandaar dat JJ een duik nam in de geschiedenis van dit beruchte spel rond een van de meest markante game-characters aller tijden.
Duke Nukem Forever zou oorspronkelijk in 1998 op de markt komen. Het spel werd echter zo vaak uitgesteld dat media speculeerden dat het nooit meer uit zou komen. Maar daar zaten ze naast. In 2011 was het dan toch zover. Gamers konden met Duke Nukem aan de slag. Niet met al te veel plezier getuige de lage cijfers. Het had blijkbaar toch allemaal even te lang geduurd. Waarom kwam het spel maar niet uit? Wat was precies de vertragende factor in het geheel? Was er één iemand of één aspect schuld aan de ellende of betrof het eerder een samenloop van omstandigheden? JJ ging op onderzoek uit en levert jou zijn antwoorden.
Waarom kwamen er rechtszaken voor tijdens het ontwikkelingsproces? Waarom ging het spel van developer naar developer? En wat was dan de rol van Blammo in dit verhaal? Waarom kwamen zij opeens in de spotlights te staan van de internationale media? Het complete verhaal krijg je te zien en horen in deze video over een spel dat maar nooit leek uit te komen.