Dragon Quest III HD-2D Remake voorzien van Launch Trailer
The Legacy Begins...
Nog geen account? Registreer hier
Sony gaat met de PS4 terug naar de diversiteit van de PSone waardoor indie-ontwikkelaars meer kansen worden toegeworpen. Althans, dit effect moet het hebben als we de hoopvolle woorden van de hoofdarchitect van het apparaat, Mark Cerny, mogen geloven. De man kondigt een ware ‘renaissanceperiode’ in de gaming-industrie aan. Tijd om de geschiedenisboeken eens open te slaan.
“Bij de PlayStation 1 was er geen enkele manier om een indie titel te maken”, zo stelde Cerny vanochtend op de ontwikkelaars-conferentie in Brighton. “De hardware ondersteunde geen digitale downloads en alle games werden nog verschaft via CD-ROMS. Er was simpelweg nog geen manier voor de makers om hun publiek direct te bereiken met hun games.” Op de PlayStation 4 is dit uiteraard anders. Sony wil teruggaan naar de beginjaren van de PS1 waarbij triple A-titels soms door teams van slechts zeven mensen werden gemaakt zoals bij Crash Bandicoot of PaRappa the Rapper. Op deze wijze hoopt het bedrijf een veel breder assortiment aan te kunnen bieden.
“Dankzij de kleine teams was de barrière om nieuwe ervaringen te creëren erg laag, waardoor het aanbod in games veel groter werd.” Volgens Cerny was dit één van dé factoren die het DNA van de PlayStation maakten. Ten tijde van de PlayStation 2 werden de teams van ontwikkelaars groter om te kunnen werken met de kracht van het apparaat. Dit ‘probleem’ werd alleen maar groter met de PlayStation 3.
Met de komst van de PlayStation 4 moet het voor game-ontwikkelaars veel simpeler worden om te ontwikkelen voor het apparaat. Zo heeft Sony de vindbaarheid van indie-titels in de PlayStation Store een flinke boost gegeven. Ook op financieel gebied heeft het bedrijf alles radicaal simpeler gemaakt. Zo is het nu mogelijk voor ontwikkelaars om zowel de creatieve als financiële controle over hun kunstwerkje te houden. Het is afwachten of Cerny zijn beloofde ‘renaissance’ ook waar kan maken.