Call of Duty: Black Ops 6 Warzone Review
De ring sluit zich…
Nog geen account? Registreer hier
Het is tijd voor een werkstukje. En wel over de studio achter de huidige hit Helldivers 2. De aanloop van gamers die deze sci-fi shooter wilde spelen, was zo groot dat de servers het niet meer aankonden. De makers van het spel, Arrowhead Game Studios riep mensen toen op hun titel nog even niet te kopen omdat ze het klote vonden als er mensen uren moesten wachten om een potje te kunnen spelen. Een meer dan nette geste die je vandaag de dag nog weinig ziet voorkomen. Iedereen wil het ijzer smeden als het heet is. Profit is heilig ook als dat betekent dat je gamers een product verkoopt wat niet speelbaar is. En dat gegeven intrigeerde JJ. Wie waren deze altruïstische types? Sowieso, hoe kon het dat een redelijk onbekende studio een GaaS-game produceerde die wel scoorde waar zoveel grotere studio’s faalden?
Elke uitgever is momenteel op zoek naar een succesvolle GaaS-game. Je kunt het, in een tijd waarin het aankoopbedrag van een spel de kosten niet langer dekt, zelfs spreken van de holy grail. Ook PlayStation was naarstig op zoek naar GaaS-titels die in navolging van Destiny 2 extra centen in het laadje zouden brengen. Dat is leuk bedacht, maar realiseren is een ander verhaal. Kijk naar triple A producties als Suicide Squad: Kill the Justice League en Skull & Bones. Peperdure spellen die niet echt scoren. Helldivers 2 deed dat wel. Terwijl de kosten een stuk lager waren en het productieteam een stuk kleiner. Hoe dan?
Wat is het geheim achter het succes van Helldivers 2? Niet deel 1. Die was leuk, maar scoorde lang niet zo goed als het huidige deel. Zat er een origineel idee achter het spel? Ook niet echt. Maar wat is de sleutel naar het succes dan wel? JJ probeert het antwoord op deze vraag te vinden in de historie van de studio achter de game: Arrowhead Game Studios. En zoals altijd volgt er dan een opmerkelijk verhaal.