Call of Duty: Black Ops 6 Warzone Review
De ring sluit zich…
Nog geen account? Registreer hier
Het first person shooter genre is vandaag de dag niet meer weg te denken in de gamesindustrie. Het is een van de meest verkochte, gespeelde en herkenbare genres. Kijk maar naar Call of Duty dat elk jaar, of het nu een goede editie is of niet, de charts aanvoert als het gaat om de verkoopcijfers. En als er in een film het gegeven videogames verwerkt wordt, dan zie je vrijwel altijd een gun en een paar handen vanuit het eerste persoon perspectief in beeld. FPS is dus groot. Bij het ontstaan van dit genre denkt men doorgaans aan de Amerikaanse developer Id Software en het genie John Carmack. Doom en Wolfenstein 3D worden gezien als de grondleggers van het genre. Maar is dat wel zo? Was een van die games in 1992 de eerste fps op de markt? Of waren andere games hen voor? Mooi klusje voor JJ om dat eens uit te zoeken.
Wolfenstein 3D wordt door velen genoemd als de grondlegger van het genre. De game van iD Software kwam in 1992 uit. Het is zeker dat dit spel ervoor zorgde dat het genre een enorme boost kreeg en snel populair werd. Maar was de game echt de eerste game die dit perspectief hanteerde of lagen er kapers op de kust? JJ dook de archieven van het web op en kwam uiteindelijk helemaal in de jaren ’70 uit toen een studieproject genaamd Maze War het licht zag. Kon je deze game zien als het startpunt of leidt de geschiedenis JJ nog verder terug? Je krijgt het antwoord in dit werkstukje.
In een tijd waarin we veel shooters spelen en ze vaak de charts domineren, is het interessant om te weten waar het beginpunt ligt. Natuurlijk heeft iD Software het genre groot gemaakt, maar zijn ze de founding fathers of komt die eer een andere studio toe?